Arbetsmarknaden är inte som förr. Ska fackföreningar kräva kollektivavtal där anställda har villkor de är nöjda med? Tesla är ett sådant exempel. Nu tvingas IF Metall backa från blockaden mot Tesla, eftersom den slår mot verkstäder med kollektivavtal. Facket borde bekämpa svarta ekonomin istället.
Bra villkor. Ansvarstagande arbetsgivare. Det är vad anställda är värda. Men för LO-facket är principen om kollektivavtal viktigast, alltså fackets makt som organisation går före medlemmarnas intresse av bra villkor.
Om de anställda på Tesla har villkor i linje med verkstadsbranschen, eller bättre, och därför inte ser någon vits med att organisera sig fackligt, ska de då inte ha rätt att välja den vägen?
Arbetsmarknaden ser inte ut som för hundra år sedan, även om S och LO sitter fast i den bilden.
Varje arbetstagare med yrkesskicklighet och kunnande har betydligt mer makt idag än för hundra år sedan. Seriösa arbetsgivaren har en lång rad lagar att följa och är därför inte alls lika mäktiga som för hundra år sedan.
Hjälp de utsatta istället
Jag förstår inte varför fackföreningar – istället för att jaga seriösa arbetsgivare – fokuserar på den stora mängd svartarbeten och usla villkor som finns i gråzonerna.
Ta städerskan Chilo, som utlöste larmet i dåvarande statsministern Magdalena Anderssons villa, som exempel. Städbolaget som S-ledaren anlitade står nu inför rätta, med Chilo som vittne. Svarta pengar, illegala invandrare som utnyttjas, inga skatter som betalas.
Debattörer menar att polisen borde göra mer mot svartekonomin. Men när det folk skjuts ihjäl på gatorna och bostadshus sprängs, så har polisen mer akuta uppgifter att ta hand om.
Däremot borde fackförbunden kunna vara mer aktiva mot denna svarta arbetsmarknad och mot arbetslivskriminella. Facken kan inte vara polis, men de kan samla bevis och vittnesmål om hur olika skumma typer agerar när de utnyttjar bolag för sin kriminalitet.
IF Metall backar om Tesla
Det är sorgligt att se den prestigefulla striden IF Metall utkämpar mot Tesla. Och facket tvingas nu backa. Man upphäver delvis blockaden och tillåter reparationer av Teslabilar. Varför?
– Vi har märkt att försäkringsbolag lägger ut den här typen av verkstadsjobb på verkstäder som helt saknar kollektivavtal och vi vill ju såklart inte att våra konfliktåtgärder och vår blockad ska gynna sådana verksamheter, säger pressansvarige för IF Metall till Dagens Industri.
Alltså: fackliga blockaden har förbjudit verkstäder med kollektivavtal att reparera Teslafordon. Därför har de dessa bilägare och deras försäkringsbolag vänt sig till verkstäder utan kollektivavtal för att få krockskador reparerade och underhållsarbete gjort.
Facket har alltså motarbetat sin egen idé, att kollektivavtal ger arbetsfred. Om man inte backat om blockaden hade verkstäder behövt säga upp kollektivavtal för att kunna utföra sitt arbete.
Så, tänk om. Arbetsmarknaden är både bättre och sämre än förr. Seriösa företag ska inte straffas, även om de inte vill göra exakt som fackförbunden vill. Facken borde rikta om sitt fokus från att pressa skötsamma företag till att bekämpa de som ägnar sig åt människohandel, svartarbete och direkt kriminalitet.