Jag skriver nu detta, något i affekt, då PostNord åter igen har förlagt mitt paket, som vanligt. Det är nästan magiskt hur paket innehållande snus, och annat dyrt, ”förläggs” av någon underbetald anställd på vad som troligtvis är Sveriges mest hatade företag.
Om man söker via Googles AI angående företaget dyker några punkter upp både för och emot PostNords verksamhet. Positivt med företaget, anser AI, är dess storlek, antalet anställda, samt dess hållbarhetsarbete. Låt mig fnissa lite för mig själv, eller kanske gapskratta i galenskap, när jag läser detta, för i kommande stycken ska jag kommentera de negativa aspekterna:
1. Dålig leveransservice – Ja det är nog väldigt snällt formulerat av Google. I denna punkt tas sena, eller rent uteblivna, leveranstider upp, samt den urkassa kundservicen. Detta kan jag bekräfta då personen jag pratade med i telefonen idag bokstavligen la på luren när jag ville att han skulle berätta för mig varför mitt paket, en vecka efter förväntad leveranstid, ännu inte kunnat levereras eller varför de inte kan säga att det är borttappat så att jag kan beställa på nytt. Nä, tydligen scannades paketet inte in korrekt, sedan sa han att han inte tänker diskutera saken vidare, och la på.
2. Konkurrenssituationen – Då PostNord egentligen är enda företaget som levererar post, och som utnyttjar sin statliga finansiering genom att skita i att förbättra sitt arbete. Istället är de ganska nöjda med att ha underbetald personal och dåliga rutiner, för det finns ändå ingen som kan tävla med dem. Det faktum att man inte kan räkna med att paketet kommer fram utan skador, eller egentligen alls, bryr de sig inte om.
3. Infrastrukturproblem – Det skulle jag absolut säga. Med tanke på att datorn man först möts av när man ringer endast verkar förstå vad man säger om man skriker åt den, och sen behöver man vänta i 30 minuter tills man kommer fram, är man i full vrede redan innan man mött stolpskottet på andra sidan luren. I denna punkt tar AI upp det utdaterade systemet som företaget använder sig av, vilket försvårar företagets arbete. Jag kan endast se att anledningen till att det inte har uppdaterats under alla dessa år beror på punkten ovan.
4. Kostnaden – Här kan jag skratta lite faktiskt. Det är nog inte nödvändigtvis priset jag klagar på, utan hade de haft en fungerande service och levererat i tid hade jag nog inte brytt mig. Nu måste vi dock betala orimliga summor för att skicka ett paket som inte nödvändigtvis kommer fram. Inte att tala om det faktum att posten inte ens kan levereras varje dag längre. Reklam däremot, ja den kan de dela ut dag som natt lite när som. Jag betalar inte för reklam, jag betalar för att få min post i tid. Det är som gången jag fick en räkning tre månader efter sista inbetalningsdatum, och brevet kom dessutom rivet i två delar.
Min egen konspirationsteori för mitt nuvarande paket är att någon med en lön likt en gatsopare via Samhall såg etiketten ”Snusbolaget” och tog chansen att få en månads snusförbrukning gratis. Stölder från personalen har dykt upp då och då hos PostNord, så detta vore inte första gången.
Man kan tycka att de punkter Google AI tar upp egentligen innebär ett ännu större ansvar, när man ser till att PostNord är en samhällsviktig service som fungerar ungefär lika bra som att försöka laga unken potatis som del av en gourmetmiddag. Till skillnad från vården, eller annan allmän verksamhet, försöker inte ens PostNord spackla över sina problem, utan problemet är att de inte bemödar sig med att förbättra sig alls. Om man försöker framföra kritik är det ingen som återkommer eller på annat sätt återkopplar, och frågan är om ledningen ens bemödar sig med att ta till sig av kritiken. Istället blir det nedskärningar som bara gör saken sämre.
Jag har även full förståelse för att man kanske inte känner sig så inspirerad när man är underbetald och ouppskattad, men det är ändå människors post vi pratar om. I slutändan kostar detta både samhället och företagen pengar, och dessutom skadas förtroendet för denna viktiga verksamhet. Människor klagade när det hette Posten, men PostNord är verkligen bortom all kritik på alla plan. Jag tycker på sätt och vis synd om de stackare som sitter i kundservice för de kan nog inte ha många glada kunder i luren. Jag tror knappast att de får många samtal med uppskattning.
Nu kanske det bara är jag som hatar PostNord med brinnande passion med tanke på att de ändå har 3.0 i betyg hos Trust Pilot, men å andra sidan har de 1.1 om man tittar på Reco. Oavsett så har jag sett tillräckligt mycket av företaget för att veta att om ett annat leveransalternativ finns så tar man det.
Linn Johansson Leinonen (SD)
Politiker och samhällsdebattör
Följ Linn på Facebook HÄR för andra texter