Tidigare i år visade en rapport att kännedomen om den licensierade spelmarknaden minskat jämfört med föregående år. För att få bukt på detta har Spelinspektionen lanserat informationskampanjen ”Gör inte livet onödigt spännande, spela tryggt”, som inleddes i december och ska pågå periodvis under 2025.
Trots att den licensierade spelmarknaden för casinospel infördes redan den 1 januari 2019, är kunskapsluckorna stora bland svenska spelare. Faktum är att den till och med minskar, åtminstone enligt Spelinspektionens senaste upplaga av den årliga rapporten “Allmänheten om spel”.
I den uppger endast 9 procent av alla spelare att de vet hur de ska känna igen ett licensierat casino, som exempelvis Paf, från ett icke-licensierat. Det är en minskning med 1 procentenhet sedan föregående rapport.
Krav på svensk licens
Sedan den nya spellagen infördes har det varit fritt fram för privata spelbolag att driva internetbaserade casinon i Sverige och således konkurrera mot staten. Det vill säga så länge de först tilldelas en svensk spellicens, som utfärdas av Spelinspektionen, och betalar svensk spelskatt (18 procent på sina vinster).
Trots höga kostnader – endast en licensansökan kan gå på flera hundra tusen kronor – har intresset varit omfattande och hundratals ansökningar har kommit in för granskning, varav många också har godkänts.
En anledning till att regeringen har valt att göra om spelmarknaden på det här viset är att licenserna kommer med flera krav som reglerar vad spelbolagen får göra. Exempelvis hur de marknadsför sig, lagrar användardata och riktar sig mot nya och befintliga spelare.
En annan anledning är det ekonomiska tillskottet i statskassan. Staten tjänar nämligen miljarder på den nya spelmarknaden (här hittar du nyheter om Sveriges ekonomi).
Spelinspektionens nya informationskampanj
Utöver att se till att den svenska spelmarknaden sköts efter statens riktlinjer, har Spelinspektionen i uppdrag att kanalisera de svenska spelarna till licensierade alternativ. Även om spelbolagen måste ha en svensk licens för att aktivt få rikta sig mot svenska spelare, finns det ingenting som hindrar själva spelarna att söka sig till icke-licensierade alternativ.
Att Spelinspektionen väljer att agera, nu när kunskapsnivån om den licensierade marknaden minskar, är med andra ord inte särskilt förvånande. Rent krasst är det kanske mer förvånande att Spelinspektionen inte har ansträngt sig i högre utsträckning tidigare.
För att få bukt på problemet lanserade de strax innan jul informationskampanjen ”Gör inte livet onödigt spännande, spela tryggt”, som består av två animerade kortfilmer på cirka 25 sekunder vardera. Dessa ska på sociala medier periodvis under 2025 med syfte att tydliggöra varför det är bättre att vända sig till licensierade alternativ.
– Att bygga kännedom och förändra beteenden är ett långsiktigt arbete. Vi tror på ett koncept som kan fungera och utvecklas över tid. Med det animerade formatet kan vi kommunicera snabbt och tydligt, säger Yvonne Hejdenberg, kommunikationschef på Spelinspektionen, i ett pressmeddelande.
Inte första försöket
Spelinspektionen har vid ett tidigare tillfälle använt sig av en liknande strategi och då med kampanjen ”Spel behöver regler”. Dessa reklamfilmer visades under 2022 och med Anders Lundin som budskapsförmedlare.
Att se om ett spelbolag har svensk licens är enkelt. Alla licensierade aktörer måste nämligen skylta med Spelinspektionens blåvita logotyp på sin webbplats. Ett annat sätt att ta reda på om en spelsida är licensierad eller inte är att kolla på Spelinspektionens hemsida där alla licensierade aktörer listas.