Nu sjunker priserna vid pump igen. Ledande kedjor sänker 95-oktanig bensin på bemannade stationer – till 16,79 kronor per liter och dieseln till 16,99 kronor.
KOMMENTAR. När S-regeringen och dess stödpartier MP, C och V härjade så steg priserna till världens högsta, på upp till 28 kronor per liter. Och värre skulle det bli. Magdalena Andersson hade i sina budgetar godkänt att reduktionsplikten skulle höjas från 30 procent till 60 procent vilket inneburit ett literpris på långt över 30 kronor litern.
Men svenska folket röstade bort S-regeringen och Tidöpartierna har tagit över. Det gör skillnad.
Reduktionsplikten ändras marginellt – och bilisterna kompenseras
Vissa medier försöker lura publiken med att beskriva det som att man sviker vallöften genom att höja reduktionsplikten. Jovisst, den höjs från 6 till 10 procent, en marginell förändring för att Sverige ska slippa EU-böter. Men bilisterna och åkerierna kompenseras genom sänkt bränsleskatt.
Därmed håller Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna sitt löfte om att det skulle vara tio kronor billigare vid pump än när det var Magda-priser på 28 kronor före valet.
Men det ska tilläggas att prissänkningen idag beror på att världsmarknadspriset på råolja har sjunkit. Världsmarknadspriset ändrar ingen regering på, men däremot startpunkten. Med Magda-priser hade kanske bränslepriserna minskat med 10-20 öre från nivån 28 kr. Det är viss skillnad…