Inkompetensen är monumental. Trafikverket överskrider budgeten för Göteborgs nya järnvägstunnel med fyra till sju miljarder kronor. Budgeterad kostnad var 20 miljarder. En miss på 20-35 procent är häpnadsväckande obegåvat.
KOMMENTAR. Trafikverket meddelar att kostnaden för nya järnvägstunneln i Göteborg, kallad Västlänken, kommer att öka från 20 till 24-27 miljarder kronor. Dessutom fyra år försenad.
Centrala Göteborg är en enda stor byggarbetsplats och lergrop. Folk är förbannade. Man hade inte bett om det här. Politikerna körde över folket. Två gånger. Först röstade Göteborgarna nej till biltullar, men de infördes permanent ändå. Oppositionen mot Västlänken var stor, men det sattes igång ändå.
Trots kritiken gjordes glädjekalkyler om kostnaderna, kanske för att sol-och-våra naiva politiker som därmed satte igång projekt man sedan inte kan stoppa.
Vem ska punga ut med fyra till sju nya miljarder? Det är fortfarande oklart hur det omfattande infrastrukturprojektet Västlänken i Göteborg ska finansieras, trots dialoger mellan finansiärerna, rapporterar Sveriges Radio.
Tänk om ”höghastighetsbanorna” inte stoppas!
Vilken tur att nya regeringen stoppade S-regeringens fantasier om ”höghastighetståg” till en påstådd kostnad av 250-300 miljarder kronor. (Några riktiga höghastighetståg handlade det inte om: De skulle bara köra i 250 km/timmen.)
Men Västlänken som facit skulle den satsningen blivit 100 miljarder dyrare än budget. Det hade blivit en gökunge som knuffat ut mycket av statens finansiering av välfärden.
Det är en hissnande inkompetens som tillåtits härja kring infrastruktursatsningar. Det är allvarligt. Sverige behöver rusta upp vägar, broar och järnvägar. Men vågar politiken fatta beslut när de ständigt drar över budget och blir försenade?