Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/samtiden/public_html/wp-content/themes/15zine/library/core.php on line 3790

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/samtiden/public_html/wp-content/themes/15zine/library/core.php on line 3791

Över tusen personer satt fast i snöstorm på E22:an i Skåne i januari. Människor hade kunnat frysa ihjäl eftersom ingen tog ansvar för räddningsinsatser. Alla satt på händerna och väntade på någon annan. Och nu visar det sig att även haveriutredningen gått förbi viktiga vittnen till handlingsförlamningen.

KOMMENTAR. Sverige har inga myndigheter som fungerar längre. Vi medborgare kan inte räkna med hjälp när något händer. Handlingsförlamning, lathet och inkompetens är präglar hela statsförvaltningen. Här finns inget ansvarsutkrävande överhuvudtaget.

Logiken verkar var: Dummast blir chef. Något som Transportstyrelsens haveri med datasystemen visade. Generaldirektören kom undan ansvar genom att säga: jag visste inget, jag kunde inget.

Bilister hjälpte varandra

Senaste exemplet är hur ingenting fungerade när kraftig snöstorm drog in över Skåne 3 januari 2024. Uppemot 1 000 bilar fastnade på E22 mellan Hörby och Kristianstad uppemot ett helt dygn.

Alla myndigheter satt på sina händer. Ingen agerade! Sverige visade sig åter vara en bananrepublik där ingenting fungerar.

Det enda positiva var att de bilister och lastbilsförare som fastnade hjälpte varandra med filtar och dryck så att ingen frös ihjäl.

Utredning tillsatt – missar viktiga delar

Det tillsattes en ”oberoende” utredning som skulle kartlägga vad som gick fel. Varför varken Trafikverket, länsstyrelsen, räddningstjänsten, polisen, försvaret eller någon annan ryckte ut till de nödställda.

Men nu avslöjas att utredarna inte talat med alla. Det stora kaoset på E22 hade kunnat undvikas om bärgningsbilar bara kallats in i tid.

Men har utredningen talat med bärgarna som fanns tillgängliga? Naturligtvis inte. Det avslöjar P4 Malmöhus. En bärgare berättar att han redan vid lunchtid slog larm till Trafikverket om att situationen höll på att uppstå, men inget hände. Först på kvällen kom en första beställning på bärgning, och inte förrän nästa dygn kom en större beställning.

– Det är precis som att alla var lamslagna, säger han till P4.

Flera bärgningsföretag är också kritiska till att de inte har fått vara med i utvärderingen av det som skett. Kanske blir de inte tillfrågade eftersom de tidigt påtalade att allt hade kunnat lösas mycket fortare.

Ska haveriet döljas?

Frågan är om byråkraterna nu gör allt för att sopa igen spåren. Vi vet ju redan att Trafikverkets presschef raderat alla sms som har med det kritiska dygnet att göra.

Gör alla andra statliga myndigheter detsamma? Döljer sin inkompetens.

Och låter sig den ”oberoende” utredningen begränsas till att tala med dem som gjort bort sig och kommer med bortförklaringar? Då får vi ingen klarhet i hur illa det är ställt. Hur svag och oförmögen är beredskapen här i landet? För att utröna det måste alla kort på bordet. Bärgarnas vittnesmål måste finnas med, annars är det ännu en skandal.

Tjänstemannaansvar med fängelse i straffskalan

Om något, visar E22-haveriet att vi måste ha tjänstemannaansvaret tillbaka. Myndighetschefer måste kunna ställas till ansvar och dömas till fängelse för inkompetens. Så var det förr. Från 1809 till 1970-talet kunde Justitieombudsmannen, JO, åtala statstjänstemän för tjänstefel. Och då var det ingen ”papperstiger”. Under 1800-talet dömdes tiotals statstjänstemän till böter, avsked eller fängelse för att man inte följt sina instruktioner.

Jag tror inte vi kan komma tillrätta med slappheten och inkompetensen i myndigheterna utan att denna lag med tänder återinförs. Alla behöver veta att det kan bli konsekvenser om man struntar i att utföra det jobb man är satt att göra.