Regeringen ger nu klartecken för nya järnvägar som ska förbättra arbetspendling i 250 km/timmen. Det gäller Lund-Hässleholm i Skåne och Göteborg-Borås på västkusten.
KOMMENTAR. Idag har regeringen godkänt att Trafikverket arbetar vidare med planerna på fyrdubbla spår från Lund till Hässleholm på södra stambanan och fullföljer planeringen för kraftigt förbättrad regional arbetspendling och godstrafik mellan Göteborg och Borås (som faktiskt är landets 14:e största kommun). Och ansluter till Landvetter flygplats.
Snabb pendling till/från centralstation – inte till station i skogen
Idag tar det ofta en timme och fem minuter att åka kollektivt mellan Göteborg och Borås. Tåg går inte fortare än buss, eftersom banan är enkelspårig och kurvig. I 40 år har behovet av snabbare pendling funnits på bordet. Nu tar regeringen ett steg vidare för effektiv pendling.
Och eftersom ”höghastighetsbanan” är skrotad kan tågen ansluta till centralstationen inne i Borås centrum, och inte hamna ute i skogen långt söder om stan.
Halverad restid Göteborg-Borås
Enligt Trafikverkets utredning (pdf), som regeringen idag godkänt, halveras resetiden till 36 minuter.
Dessutom kommer man att kunna ta tåget från Göteborg till Landvetter flygplats på 20 minuter. Ja, från Korsvägen/Svenska Mässan/Liseberg till Landvetter blir restiden bara 15 minuter.
Detta är formidabla förbättringar för Västsverige. Jag vet, för jag jobbade på SJ:s banavdelning i Göteborg – för 40 år sedan…
Härryda kommun har bråkat om att man inte får station i sina tätorter, utan bara vid flygplatsen. Detta har man löst genom att göra en avstickare från de nya till de gamla järnvägsspåren så att tåg kan angöra Mölnlycke och Landvetter samhälle. Därmed skulle övriga resande inte drabbas av fler stopp och alternativa spårdragningar som skulle förlänga restiden markant.

Kostnaden blir omkring 44 miljarder kronor i 2022 års penningvärde. Ett stort belopp, men med tanke på hur stor samhällsnyttan blir är det värt det. Den gamla järnvägen kommer att användas för främst godstransporter.
– Satsningar på järnvägen bör i första hand underlätta för arbetspendling och godstrafik, säger infrastrukturminister Andreas Carlson i pressmeddelande idag.