Sänka bensin- och dieselpriserna? Oj, vad arg Märta Stenevi (MP), andra miljöaktivister och EU-kramare blir. Men vanligt folk måste kunna använda bilen för att lösa vardagen. Kritiken skjuter över målet. Klimatet kan värnas ändå.
Regeringens och Sverigedemokraternas förslag om sänkt bränsleskatt upprör olika tyckare. C och MP dömer ut sänkningarna som missriktade förslag som ”förstör klimatpolitiken”. Både Martin Ådahl (C) och Märta Stenevi (MP) använder ordet katastrof för att beskriva regeringens klimatpolitik.
– De här skatteförslagen kommer att göra liten skillnad för människors ekonomi men däremot orsaka stora utsläpp, säger Märta Stenevi till DN.
Klimatexpert John Hassler är skeptisk till sänkta bränslepriser.
– Det motverkar den omställning vi vill se, säger han till Expressen.
Underlättar för vanliga hushåll
Det är Sverigedemokraterna som drivit frågan om sänkta bränslepriser hårt i budgetförhandlingarna.
– Det förs fram som ett sätt att stötta hushållen vilket kan vara särskilt viktigt för partier som gick till val på att det blivit för dyrt att vara svensk, säger SVT:s politiska kommentator Elisabeth Marmorstein.
Teknikutvecklingen är svaret
Visst är klimatet viktigt, men vi kan inte lösa miljöfrågor genom att sabotera människors liv. Det är ett primitivt, ja, självdestruktivt sätt att se på gröna frågor.
Om vi ser tillbaka på vad som gjort att vi i väst skapat allt effektivare miljöpolitik och allt mindre utsläpp är svaret så gott som alltid: ny teknik!
Bilarna släpper ut betydligt mindre idag jämfört med 10, 20, 30 år sedan. Motorerna har blivit effektivare och utsläppen mindre.
Västvärlden har alltid funnit nya tekniska lösningar för att skapa bättre miljö, allt medan socialistiska och politiskt styrda samhällen har sämre välstånd och släpper ut betydligt mycket mer.
Också fortsättningsvis ska vi sätta tillit till teknisk utveckling och marknadslösningar. Det är inte vanligt folk som ska betala priset för höga miljö- och klimatambitioner.