Många är besvikna på att bränsleskatterna och reduktionsplikten (alltså den dyra inblandningen av biobränsle) inte sänkt snabbare. Men alternativet till sittande regering är de rödgröna partier som vill höja bränslepriserna vid pump.

Språkröret Per Bolund (MP) vill, tvärtemot Tidöavtalet, höja kraven på biodrivmedel och därmed priset vid pump. Han hävdar med emfas att om svenskarna plågas rejält så har det betydelse för jordens klimat.

Bolund vänder sig också mot de forskare som ifrågasätter att reduktionsplikten är så klimatvänlig som den framställs. I tidskriften Nature kritiserar forskare EU:s strategi gällande ökad användning av bioenergi. Där medverkar Stefan Wirsenius, verksam på Chalmers, och påpekar att den svenska reduktionsplikten inte är ändamålsenlig eftersom Sverige är importberoende av biodrivmedel.

Arg på SD

Han är också arg på Sverigedemokraterna som tycker verkliga åtgärder är viktigare att jobba med än de politiskt uppsatta målen.

– Det är enormt provocerande att Martin Kinnunen från Sverigedemokraterna kallar klimatmålen för ”bara text på ett papper”. Det är lagstiftning från Sveriges riksdag som vi pratar om, säger Per Bolund till SvD (betalvägg).

Klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen (SD) säger att Tidöavtalet öppnar för att se över och eventuellt överge de nationella klimatmålen.

Bolund tycks men att mål som fastställts i lag av MP och rödgröna inte får ändras. Men nu har svenska riksdagen en annan majoritet. Den kan naturligtvis ändra på svenska lagar.