Oppositionen spelar sin roll och anklagar regeringssidan för löftesbrott. Bränslepriserna sänks inte alls så mycket som lovats – nu. Men fler sänkningar är att vänta. Och är inte trendbrottet från ständigt högre bränsleskatter till sänkta skatter att ses som infriande av vallöften som gavs?

När finansminister Elisabeth Svantesson (M) presenterade statsbudgeten för 2023 poängterade hon att detta är det första steget. Hon påpekar att de sämre ekonomiska tiderna kräver en stram budget och att man satsar på det allra viktigaste.

Och i pengar satsar regeringen mest på:

7 miljarder kr i sänkta bränsleskatter

6 miljarder kr för bibehållen a-kassa på pandeminivå

6 miljarder kr till välfärden i kommuner och regioner

5 miljarder till rättsväsendet

En snål och stram statsbudget

Just nu – i nya budgeten för 2023 – infrias inte alla vallöften som Sverigedemokraterna och de andra partierna gav. Så är det.

Men innebar löftena i valrörelsen att de skulle infrias omedelbart? Jag kommer inte ihåg att någon tidpunkt angavs för dessa löften. Och riksdagsvalet handlade om att ge partier förtroende i kommande fyra år – till nästa val 2026. Alla besked under valrörelsen som inte kopplades till något utlovat datum, handlade om att de skulle genomföras under mandatperioden 2023, 2024, 2025 eller 2026.

Trendbrott är det viktiga

I Sverige har skatterna på bensin, diesel och el höjts, år efter år. Höjts. År efter år. Det har till och med stiftats lagar om att indexuppräkna skatterna. Så att politiker ska slippa besluta om nya höjningar. De har skett automatiskt.

Nu bryts den politiken. Energiskatterna sänks.

Jag håller med Bränsleupprorets initiativtagare Mikael Rosencrantz som skriver: ”Japp, jag förstår besvikelsen i att bränslet fortfarande är dyrt … Räcker det? Givetvis inte. Men det är en start.”

Inte ens om man lägger ihop skattesänkningen, den sänkta reduktionsplikten och de höjda reseavdragen är det något att vara nöjd över. Men. Det är en start.

Tänk om MP fått bestämma!

Bränsleupproret påpekar också att man behöver väga in alternativet: ”Fundera på miljöpartisternas besvikelse…” över denna budget. Det beror på att regeringen förstår bilisternas verklighet och brutit med trenden att ständigt försvåra för dem som behöver bilen i vardagen.

De väljare som röstade fram SD, M, KD och L till riksdagsmajoritet får nu en direkt effekt i lättnader genom att den bestraffningspolitik med ständigt höjda energiskatter, avgifter och regelskärpningar som S, MP, C och V står för kastas i papperskorgen.

Är det tillräckligt? Det återstår, som sagt att se. Den här regeringen måste fortsätta på den nya inriktningen i kommande budgetar och där se till att alla vallöften infrias.

Varför inte NU!? Direkt! Därför att statsbudgeten är som en oljetanker. Det tar tid att ändra kurs. Dessutom har Sverigedemokraterna inte i alla delar haft övriga partier med sig. Kompromisser krävs i en demokrati. Särskilt när man har 20,5 procent av väljarna, inte 50,1 procent.

Ska man vara nöjd? Självklart har man kunnat önska sig mer. Men jag tror det är bäst att låta den nya riksdagsmajoriteten få arbeta på, låta den bevisa att den jobbar för att verkställa löftena. Alternativet är så otroligt mycket sämre.