De flesta partier snuttifierar valkampanjen med affischer på okända ansikten eller några sekunders tv/radio-reklam med ytliga budskap. Därför är det intressant att Sverigedemokraterna gör en drygt fyra minuter lång valfilm med perspektiv som ligger på en helt annan nivå än de andra partierna.
Valpropaganda är nästan alltid sorgligt förutsägbar. Partierna vill fånga så många väljare som möjligt och därför blir budskapen slätstrukna och uttrycker sånt som alla kan hålla med om.
Men här avviker Sverigedemokraterna.
Inför EU-parlamentsvalet 2019 gjorde partiet en över sex minuter lång valfilm som beskrev partiets syn på kontinenten som nationernas Europa med stor mångfald av kultur och historia.
Nu har partiet gjort det igen.
Känsla för vad Sverige är
En drygt fyra minuter lång valfilm (se nederst) som egentligen inte handlar om ideologi utan presenterar en känsla för vad som borde vara Sverige.
Speakerrösten, som är själva partiledaren Jimmie Åkesson, säger:
– Vårt land är inte kommet ur intet. Det är byggt från djupa mörka gruvor. Byggt av fattig jord, i karga, kalla och blåsiga landskap … Oavsett vad, så har svensken strävsamt arbetat och gnotat. Sverige är byggt av slit, krut och sot. Av stål, svett och brutna ryggar. Det är vårt arv. Vilka vi är.
Han beskriver svenska seder och traditioner. Och summerar:
– Svenskar är inte självgoda sossar eller ryggradslösa borgare, vi är hederliga, flitiga och hårt arbetande. Vi förtjänar att få känna oss trygga och hemma i vårt eget land. Vi förtjänar ett Sverige som är bra. Igen.
Synnerligen nationalistisk – på svenskt vis
Valfilmen innehåller alltså inte ett enda löfte om någon politisk reform. Istället flyttar filmen fokus till vilka vi i Sverige vill vara, vad som bygger den gemenskap och sammanhållning som vi alla vill ha.
Det kan låta trivialt, men inget annat parti skulle ställa upp på filmens underliggande budskap: att nationalism är bra – visserligen lågmäld (den är ju svensk) – som sätter Sverige och svenska medborgare före alla andra hänsyn.
Övriga partier är mer engagerade i EU eller utvecklingsländer långt borta, eftersom man är internationalister, eller ”världsmedborgare”, som Johan Pehrson (L) sa i SVT:s partiledarutfrågning. Övriga sju riksdagspartier har valt bort att sätta det svenska främst, det är ju ändå bara det ”töntiga” som Mona Sahlin (S) sa, eller enbart ”barbariet”, som Fredrik Reinfeldt (M) sa.
Kort och gott, valfilmen konkretiserar den svenska nationalismen som är så lågmäld att den inte märks om man inte studerar den noga. Och detta är något absolut tabu för alla partier utom Sverigedemokraterna.
Allvarlig men samtidigt optimistisk
Valfilmen berättar vad Sverige handlar om. Och det svenska som avsändaren vill värna, skydda och återupprätta. Därmed är den också optimistisk. Den skrämmer inte med att utmåla andra som hot, utan konstaterar bara om de andra partierna: ”De har i decennier sett till att vårt land blir fulare, fattigare och farligare”.
Också detta är ovanligt, eftersom partier mest ägnar sig åt negativt kampanjande. Ja, S och C tror att de ska vinna valet genom enbart smutskastning mot andra partier.
Filmen innehåller också en hel del humor. ”Inget slår den svenska sommaren”, säger Åkesson samtidigt som regnet öser ner. Och så lägger han till: ”den bästa dagen på hela året”.
När svensk tradition beskrivs, sägs att vi knappt minns vad vi gjorde på midsommarafton och att vi är ”landet som gjorde pizzan bättre”.
Här finns också flera kulturreferenser, som ”änglamarken”, ”öppna landskap” och ”gyllene tider”. Alla insmugna i Åkessons berättelse om vad Sverige är.
Igenkännande är viktig faktor
Det som gör valfilmen så stark är att den skapar ett igenkännande hos tittaren. ”Ja, det är ju det här jag vill värna, det vi ska slå vakt om”. Filmen övertygar på en grundläggande existentiell nivå.
Budskapet blir: Om du gillar Sverige som vi känt det, då ska du rösta på Sverigedemokraterna.
Men är det unikt i politiken? Ja, faktiskt. Även om de gamla partierna har börjat försöka tona ner sin gränslöst internationella utopism, så skäms de fortfarande när de ska försöka säga att något svenskt är bra.
Den som inte vill skämmas över att vara svensk har helt enkelt bara ett parti att rösta på.
*
Se valfilmen här: