Efter flera år av kritik mot den anarki som elsparkcyklar innebär i trafiken, har regeringen beslutat införa förbud mot att framföra elsparkcykel på gångbanor.
KOMMENTAR. Från den 1 september är det slutkört med elsparkcykel på gångbanor. Det meddelar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). I och med förbudet faller nu elsparkcyklar in i samma kategori som vanliga cyklar och elcyklar, som inte heller de får framföras på gångbanor.
Den som bryter mot förbudet riskerar böter.
– Jag har bevittnat hur många äldre och funktionshindrade känt en ganska stor oro när elsparkcyklar susat förbi i hög hastighet, säger ministern under regeringens sommarfika på torsdagen.
Det blir samtidigt förbjudet att parkera elsparkcyklar på andra ställen än i cykelställ.
– Tillsammans med parkeringsförbudet kommer det här förslaget förbättra framkomligheten och säkerheten för alla som går på våra gångbanor, säger Eneroth.
Uthyrarna nöjda
Uthyrarna av elsparkcyklar är nöjda. De tycker förbudet är bra, så länge det finns rimliga alternativ för elsparkcykelförarna att köra på.
– Generellt är vi positiva till att det blir körförbud på gångbanor, eftersom elsparkcyklar framför allt ska framföras på cykelbanor. Men likt parkeringsförbudet så känner jag att det saknas en konsekvensanalys. Vad händer om det inte finns en cykelbana, ska elsparkcyklarna ut i trafiken?
Regeringen kunde gjort som Danmark
Detta är ett halvdant försök som troligen kommer att misslyckas. Risken för att bötfällas är minimal. Någon respekt för trafikregler har ju inte visats hittills, så varför skulle dessa trafikanter börja göra det nu?
Om detta sätt att hantera oredan inte fungerar måste Sverige göra som Danmark. Där har man förbjudit hyrda elsparkcyklar totalt i centrala Köpenhamn.