Livsmedelsförsörjningen blir en allt viktigare fråga i orostider. Maten räcker i två veckor om gränserna stängs. För att bönderna ska klara sig måste drivmedelsskatten sänkas.
Våren närmar sig. ”Just nu drar det i gång för oss bönder, det är nu vi ska lägga grunden för höstens och vinterns livsmedel på butikshyllorna”, skriver bonden Anette Gustawson i en debattartikel i Expressen.
Förnybart är för dyrt
”Vi kommer behöva fylla våra dieseltankar … då både vårbruket, då spannmålen ska sås och skördarna av gräset, som ska förädlas genom djuren i vinter och bli till kött och mjölk … Ett sätt skulle vara att nu lätta på skattetrycket på drivmedel. Vi i Sverige har bland världens högsta skatter på just drivmedel. Denna önskan har inget att göra med att vi absolut vill köra på fossilt drivmedel utan för att vi helt enkelt måste, vi har inget alternativ. Tidigare år har vi här på gården kört på förnyelsebart, detta frångick vi vid årsskiftet då vi helt enkelt inte har råd längre”, skriver Gustawson.
Hon får medhåll av Jimmie Åkesson som redan förra veckan konstaterade: ”Flera kronor lägre pris vid pump är möjligt. Vi kräver att regeringen agerar, nu. Regeringen har med reduktionsplikten och skatterna lagt grunden för de enorma kostnader som både privatpersoner och företag nu drabbas hårt av. Kostnader som driver jordbruk och andra företag mot konkurs och fullkomligt raserar ekonomin för människor som behöver bilen för att få vardagen att gå ihop.”
Världsmarknadspriset var högre 2008
Från regeringstrogna vill man hävda att de snabbt stigande diesel- och bensinpriset vid pump beror på världsmarknadspriset. Det är en uppenbar lögn. Priserna är nu rekordhöga i Sverige därför att S och MP höjt skatterna på drivmedel. Världsmarknadspriset på olja har varit betydligt högre förr, som 2008, då priset nådde 180 dollar per fat, mot omkring 125 dollar per fat nu i mars 2022. Ändå får svenska konsumenter betala rekordhöga priser idag.
Rekordnivåerna nu är en ”miljöpartieffekt” orsakad av att S höjt skatterna. Av en liter diesel som vid pump koster 22,50 är 9,30 kr skatt. Till det kommer reduktionsplikten som räknas som produktionskostnad och gör den med biobränsle utblandade dieseln några kronor dyrare.
Nu får regeringen in mer skatter ju högre världsmarknadspriset blir. Därför är det rimligt att energiskatten sänks. Det är det enda anständiga – om man förstår hur bränslepriserna påverkar verklighetens folk. Som miljöbonden Anette Gustawson.