Klimatpengarna går till storstadområden. Leasingbolag har fått 80 procent av potten som ska gå till miljövänliga bilar. Samtidigt får bilägare med fordon som släpper ut mer växthusgaser betala allt högre skatt.

I årets statsbudget fanns 3,5 miljarder kr avsatta för miljövänliga bilar. Enligt Transportstyrelsens beräkningar är de pengarna redan efter en månad på året tingade. Det handlar då om ansökningar som kommit in för bilar som ställts på mellan juni förra året och januari i år.

– Jag har inga besked om ytterligare pengar att ge i nuläget, men vi tittar på denna fråga, säger Annika Strandhäll (S), miljö- och klimatminister.

Hon ser skäl att höja fordonsskatten ännu mer på billigare bilar för att få loss pengar till bonus för de dyrare miljövänliga bilarna.

Bonusen går dessutom till storstan medan landsbygden blir utan. Södertälje, som har fått överlägset mest pengar sett till antal invånare, har mottagit 6.887 kronor per person, medan Dorotea i botten har fått 11 kronor per person.

Den ojämna geografiska fördelningen kan förklaras av flera faktorer. En av dem är att svenskarna i väldigt hög grad väljer att leasa elbilar, snarare än att köpa. Det blir då leasingbolagen som har rätt till bonusen.

80 procent av pengarna gått till leasingbolag, enligt Transportstyrelsen. Tio aktörer hade i augusti tillsammans mottagit 57 procent av pengarna. De har alla huvudkontor någonstans i Stockholms- eller i Göteborgsområdet, rapporterar Göteborgs-Posten.