Det uppmärksammade konceptuella verket ”Evig anställning” är den kultursatsning som ingår i bygget Västlänken. Den innebär att en person ska anställas för att ”som konstverk” gå runt på perrongerna vid Korsvägen i 120 år.

Invigningen är planerad till 2026 då station Korsvägen står klar. Men GP avslöjar att en lagparagraf riskerar att tillintetgöra hela verket. En regel i ekonomistyrningsverkets kapitalförsörjningsförordning sätter käppar i hjulet för ”Evig anställning”, vars produktionsbudget på sex miljoner därför inte har betalats ut på fyra år.

Senast 2019 skulle miljonerna ha investerats på börsen för att verket skulle sättas i rullning och bli klart i tid.

Nu har inget belopp betalas ut, utan miljonerna sitter fast hos Trafikverket.

Kände inte till lagstiftningen

Trafikverket ansvarar tillsammans med Statens konstråd för den offentliga utsmyckningen av Västlänkens stationer. Ingen på myndigheterna kände till lagstiftningen, som jurister uppmärksammade först då tävlingen var avgjord.

Sedan dess har de försökt lösa finansieringen av ”Evig anställning” – bland annat genom en vädjan till regeringen. Men förra sommaren avslog kulturministern Amanda Lind den framställan som Statens konstråd hade skickat in.

Politikerna inte informerade

Varför visste vi inte det här? Politikerna i Göteborgs kulturnämnd är unisont chockade över de nya turerna kring det omtalade verket ”Evig anställning”.

Jörgen Fogelklou (SD), är kommunalråd och ledamot i kulturnämnden. Han har redan tidigare offentliggjort sin uppfattning att det är fullständigt ”hål i huvudet” att betala ut pengar till ”Evig anställning” för att bekosta en anställd vid Korsvägen i 120 år. Till GP skriver han i en kommentar:

”För mig låter det här som ren humbug. Att vi betalar ut sex miljoner kronor till det här är att slänga skattepengar i sjön. Vi kan använda dem bättre. Att verket är fullständigt galet har jag gått ut med i tidigare intervjuer, och att spekulera med pengar tycker jag dessutom rent principiellt verkar jättekonstigt – men det är inte det som är kruxet här. Antingen får man nu göra en lagändring – för det går ju inte att bryta mot lagen. Eller också så får de som har upphandlat det här ställas till svars för det här konstprojektet.

Jag har absolut inte hört något om de här turerna som du nu berättar. Dels är det jättegalet att skapa konstprojekt som inte är lagliga. Sedan är det ju också synd om konstnärerna som anlitas om det nu skulle visa sig att de inte får betalt. Konstrådet och Trafikverket borde haft jurister inkopplade redan från start, innan de gav grönt ljus till det här. Politiker ska hålla en armlängds avstånd, och vi i kulturnämnden är inte ansvariga här, men jag hade önskat mig ett annat uttryck vid Korsvägen.”