Warning: Undefined array key 0 in /home/samtiden/public_html/wp-content/themes/15zine/library/core.php on line 1709

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/samtiden/public_html/wp-content/themes/15zine/library/core.php on line 1709

Warning: Undefined array key 0 in /home/samtiden/public_html/wp-content/themes/15zine/library/core.php on line 1709

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/samtiden/public_html/wp-content/themes/15zine/library/core.php on line 1709

Drivmedlen blir allt dyrare. Det beror på svenska skatter, inte världshandelspriset. 60 procent av bensinpriset är skatt och moms. ”Det ska kosta”, säger energiminister Anders Ygeman (S). 

En ny höjning vid pump på 25 öre/litern genomfördes i torsdags.

– Dagens priser är de högsta vi haft på bensin och diesel, det har vi inte sett tidigare, säger Sofie Quant, kommunikationschef på Drivkraft Sverige (tidigare SPBI).

När energiminister Anders Ygeman (S) får frågor om varför drivmedelspriserna stiger försvarar han höjningarna.

– Ska vi klara av klimatomställningen måste det dock kosta att släppa ut, säger Ygeman.

Lägre internationellt oljepris

Ygeman skyller också på höjt internationellt oljepris. Där har han fel. Visserligen har priset höjts senaste året, men priset ligger ändå på mindre än hälften av vad det var 2008, och klart lägre än priset under perioden 2007-2014.

Nu ligger internationella oljepriset på nästan 80 dollar per fat, men mellan 2007-2014 låg priset mellan 100-175 dollar per fat. Internationella oljepriset ligger alltså inte alls på några rekordnivåer.

Att svenskarna ändå tvingas betala enorma överpriser beror på politikerna.

Och det kommer att öka ännu mer.

Skatter och avgifter kommer höjas än mer

Från januari 2022 höjs den så kallade reduktionsplikten av växthusgaser till 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Det krävs allt mer biodrivmedel i bränslet för att klimatmålen ska uppnås.

Av dagens pris på 17.39 kr/liter bensin är mer än 60 procent skatter och moms.

– Ett problem när bensinpriset sticker i väg är ett dubbelt utslag på grund av skatt på skatten, säger Christan Ekström, vd hos Skattebetalarna till Expressen.

 – Det innebär drakoniskt höjda avgifter för de som är beroende av bilen, säger han.

Bränsleskatten räknas dessutom varje år upp enligt konsumentprisindex. Till detta infördes en överindexering på två procent som ytterligare höjde bränslepriserna. Den extra uppräkningen lyckades M, SD och KD stoppa i budgeten 2018 och den är fortsatt pausad 2021 och 2022. Men det är oklart hur det blir efter valet – får de rödgröna majoritet kan nya drastiska höjningar införas.

– Överindexeringen lurar i vassen och så fort man återinför den kommer priserna ytterligare att stiga, vilket inte minst drabbar de som inte har råd att köpa ny elbil eller hybridbil. De kommer att stå med svarte Petter i handen, hävdar Engström.

Värst drabbas landsbygden där man ofta har lägre inkomster, längre körsträckor och ingen kollektivtrafik att välja.