Samtidigt som polisen utåt säger att Lars Vilks och två polismän dog i olycka pågår en mordutredning inom Nationella operativa avdelningen, Noa, där man utreder om någon orsakat haveriet.
Utredningarna kring bilkraschen där den hotade konstnären Lars Vilks och två poliser dog sker parallellt efter två spår.
Det ena spåret är en utredning av en olycka som kommunicerats flitigt till allmänheten. Det andra spåret är en tidigare okänd utredning som Åklagarmyndigheten i dag berättade kortfattat om i ett pressmeddelande:
”Frågan om bilolyckan kan ha orsakats av någon annan utreds inom Polismyndigheten, Nationella operativa avdelningen”.
Men därifrån vill man inte svara på frågor om vad som föranlett rubriceringen mord eller vem som är förundersökningsledare.
– Det är två olika utredningar. Dels den som gäller trafikolyckan och dels den som gäller den misstanken om en yttre påverkan som då leds av Noa, säger pressekreteraren vid Noa till Aftonbladet.
Ifrågasatt teori om olycka
En av polisens teorier är att en däckexplosion gjort att föraren tappat kontroll över bilen. Den förklaringen förvånar fordonsexperter.
– Utan att veta fakta i just det här fallet så kan man verkligen bli förvånad, säger Bernt Wahlberg, däcktekniker och informationsansvarig på Scandinavian Tire and Rim Organization. Han har själv jobbat med att testköra den typen av punkteringssäkra däck som livvaktsbilar är utrustade med.
Enligt honom är det väldigt ovanligt att de punkteringssäkra däcken exploderar under färd.
– Det brukar inte leda till någon olycka vid en sån smäll, inte ens om du lägger ut en spikmatta. Vi har gjort prover i hög hastighet med tyngre fordon utrustade med den typen av däck där vi både kört över spikmatta och skurit sönder däcken med kniv.
För att kunna avvika vid farliga situationer utrustas livvaktsbilar med specialdäck som ska fungera bra vid punktering.
– De här däcken har ett bygge med ett så kallat stöd, som tar över bärigheten när luften försvinner. Det gör att du behåller trycket mot marken så du kan fortsätta bromsa och styra. Det finns också en funktion som gör att däcket sitter kvar på fälgen, säger han.