Stora förlorare på Trumps valförlust är, paradoxalt nog, hans värsta fiende – massmedierna. Intressent för nyheter har rasat i USA efter hans avgång.

Nästan halvvägs genom president Bidens första 100 dagar visar statistik att amerikanerna vänder ryggen mot medierna och nyheter, och särskilt om politik.

Trafiken till de stora amerikanska nyhetssajterna har rasat efter att Donald Trump lämnat presidentposten och rampljuset.

Konsumtionen av politiska nyheter minskade med 28 procent, enligt analysbolaget Similarweb. Även nyheter generellt har tappat 20 procent eller mer av sin trafik.

Intresset för presidentskapet och Vita huset har sjunkit dramatiskt hos allmänheten. Det fanns tre gånger så många nyhetsrapporter om Trump i februari 2017 än om Biden förra månaden, enligt uppgifter från NewsWhip, rapporterar Axios.

Biden diskuterades i kabelnyheter uppskattningsvis 1836 minuter förra månaden, enligt Stanford Cable TV News Analyzer. I februari under Trumps första år befallde han uppskattningsvis 4669 minuter på kabelnyheter – mer än dubbelt så mycket.

Richard Wahlund, professor i företagsekonomi med inriktning på medier vid Handelshögsskolan, säger till TT att det är ”en normalisering” av nyhetskonsumtionen eftersom Biden är mer av en ”vanlig” politiker och president.