
Kritik mot ”billig” snabbjärnväg
Av Redaktionen
11 november 2020
Regeringen har begärt att Trafikverket bantar kostnaderna för ”höghastighetsjärnvägen” mellan storstäderna. Det innebär att stationerna på sträckorna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö hamnar långt utanför städerna.
Kommuner slår nu larm om Trafikverkets planer på att placera tågstationer utanför stadskärnorna när höghastighetsjärnvägen ska byggas billigare, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
– Hela tanken med det här var ju att det är ett samhällsbyggnadsprojekt som ska knyta ihop landet och skapa arbetsmarknadsförstoring, bättre möjligheter för pendling och ett ökat bostadsbyggande. Med de här förslagen går man miste om det, säger Ann-Marie Nilsson (C), kommunalråd i Jönköping.
Ekot har även pratat med representanter från Norrköping, Linköping, Nyköping och Borås, som säger samma sak.
Snabbjärnvägen skulle innebära nya pendlingsmöjligheter för städerna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, men då måste stationerna på sträckorna ligga centralt, menar kritikerna.
Billigare betyder långsammare och sämre
Trafikverkets slutrapport kommer i februari, men myndigheten säger redan nu att centrala tågstationer inte är möjliga om kostnaderna ska sänkas till det nuvarande kostnadstaket på drygt 200 miljarder kronor, som regeringen och samarbetspartierna Liberalerna och Centerpartiet har kommit överens om, vilket är 40 miljarder mindre än det tidigare förslaget från Sverigeförhandlingen.
Sedan tidigare har kritik framförts om att hastigheten för projektets tåg blir för lågt för att ens kallas ”hög hastighet”, den skulle stanna vid 250 km/timmen. En hastighet som franska snabbtåg hade redan på 1980-talet, har Samtiden rapporterat. Moderna tåg i Kina och Frankrike har hastigheter på 320-350 km/timmen.
Ett alternativ är att stärka befintliga järnvägsnät så att tågen kan gå i tid samtidigt som kapaciteten ökar.