Regionalflyget måste upprätthållas, men något internationellt flygbolag har svenska skattebetalare ingen anledning att ständigt ge nya statsbidrag.
Statligt äga SAS är åter i kris. Denna gång på grund av coronapandemin. Flygbolaget förväntar sig återigen att nya skattemiljarder ska pumpas in i bolaget från statskassan.
Ett skäl som ofta används är att SAS upprätthåller den infrastruktur i form av regionalt flyg som krävs i ett geografiskt stort och avlångt land som Sverige.
Men faktum är att det inte behöver utföras av ett flygbolag som vill konkurrera på den stenhårda internationella marknaden. Skattebetalarna ska inte behöva betala för statligt flygbolag med internationella ambitioner.
I Smålandsposten argumenterar man på ledarplats för att sluta vårda ”SAS i statens respirator”:
”Det kokar någonstans ned till frågan om staten bör äga ett internationellt flygbolag som med skattebetalarans djupa fickor behöver räddas gång på gång. Det är hög tid att staten släpper taget om SAS och drar ut sladden.”
Kan inte andra flygande aktörer fylla platsen som SAS lämnar efter sig när det gäller det samhällsviktiga inrikesflyget?
Låt coronakrisen inte bara bli en dyster hälsokris och ekonomisk kris, utan använd krisen för att passa på att brutalt reformera sektorer som har en ohållbar situation.