När Stockholms lokaltrafik idag startade biljettkontroller visade det sig att alla resenärer från Kista saknade giltig biljett. SL menar att fuskåkandet ökat medan kontrollerna legat nere under våren.
Coronapandemin har varit dyr för kollektivtrafikens bolag. I Stockholm uppger SL att man förlorat 100 miljoner kronor i veckan på att fuskåkandet ökat samtidigt som resandet minskade kraftigt då folk uppmanades arbeta hemifrån.
– I maj noterades 70.000 plankare vid våra pendeltågsstationer, vilket är nästan en dubblering jämfört med förra året, säger till SVT Claes Keisu som är pressansvarig på trafikförvaltningen på Region Stockholm.
Regionen kan uppskatta tjuvåkandet eftersom 34 av Stockholms 50 pendeltågsstationer kan personalen notera de som inte betalt med en så kallad ”plankarknapp”. I tunnelbanan har man inte samma system, utan där bygger uppgifterna på fysiska kontroller.
Omfattande tjuvåkande
Förra året uppskattade man andelen fuskare i Stockholmstrafiken till 4,2 procent av resenärerna. I april i år var andelen 5,7 procent. I maj hade den ökat ytterligare till 7,8.
I busstrafiken kan fusket vara som störst. Något man fick bekräftelse på när biljettkontrollerna började igen på onsdagsmorgonen.
– De första fem som klev av saknade giltig biljett, så de fick betala biljett och tilläggsavgift på 1.550 kronor. Samma sak på nästa buss. De första saknade biljett, berättar Claes Keisu.
– Då satt resten av resenärerna kvar trots att det var ändhållplats. När chauffören beordrade av de sista fem saknade även de biljett. Så de första 15 som kontrollerades saknade samtliga biljett och det stärker vår tes.