3   +   5   =  

Volvo Cars börjar bygga karosser på sin anläggning i Göteborg under fredagen. I själva bilfabriken görs omstarten av nattskiftet som stämplar in på söndag kväll.

I bilindustrin med underleverantörer har omkring 80.000 anställda blivit korttidspermitterade på grund av coronapandemin. Men nu ska tillverkningen successivt starta upp igen.

– Det har ett jättestort signalvärde, säger Fredrik Sidahl, vd i Fordonskomponentgruppen till GP/TT.

Och fler biltillverkare än Volvo som startar upp successivt, bland dem Volkswagen och Daimler under nästa vecka.

Det betyder också att en mängd små och stora underleverantörer kan komma igång igen.

– Detta är ett nätverk. Det är vanligt att man har leveranser från Spanien, Frankrike, Tyskland och Baltikum för att tillverka en enda komponent som sedan skickas till bilfabriken, säger Fredrik Sidahl.

Och leveranserna av delar från Kina kommer att ta tid, även om Kina är igång sedan en tid.

– Vi kan inte räkna med ett normalt fartygs- och containerflöde förrän i slutet av maj.

I samband med uppstarten har fordonsbranschen i Europa antagit en uppförandekod om att företag ska vara hänsynsfulla mot varandra och personalen.

– Den är en unik viljeyttring. Detta har inte hänt förut. Men det har ju inte covid-19 heller, säger Sidahl.