Stiftelsen Skansen på Djurgården i Stockholm larmar om att man står på ruinens brant eftersom besöksintäkterna fallit till följd av corona. Nu har räddningsaktioner startat i sociala medier för att rädda friluftsmuseet.

Skansen är världens äldsta friluftsmuseum grundat 1891. Målet är att det förflutna ska möta nuet. På Skansen finns djur, kultur, historia och traditioner. Eller som man skriver på sin hemsida: ”Sveriges själ i ett levande museum”.

I fredags kom larmrapporten: Skansen är i akut ekonomisk kris och man riskerar att gå i konkurs. Enligt ledningen går stiftelsen omkull före sommaren om inte regeringen skjuter till pengar.

Pengarna är slut

– Jag har aldrig sett något liknande, säger vd John Brattmyhr om coronavirusets effekter.

– När pengarna är slut, då förlorar man befälet över skutan.

Stiftelsen Skansens vd och styrelseordförande har skickat ett dramatiskt brev till Sveriges kulturminister där ledningen beskriver en akut likviditetskris.

Redan har alla sommaranställda varslats, det handlar om flera hundra personer. Nu är även den fasta personalen på drygt 200 personer hotad. 

– Jag vet inte hur framtiden kommer te sig, säger John Brattmyhr. 

På vardagarna är det nu i princip tomt inne på området. På helgerna är besöksantalet en femtedel av vad det brukar vara. De internationella besökarna är borta. Brattmyhr tror att de uteblivna intäkterna kommer ge en förlust på 60 miljoner kronor för helåret. Om inte Skansen får akut stöd så tvingas parken gå i likvidation senast i månadsskiftet maj/juni, enligt ledningen.

Enorm respons: Rädda Skansen!

Reaktionerna på konkurshotet har varit starka. Skansen-ledningen är nu helt överrumplade av kärleksbombningen under helgen.

Efter nödropet om en annalkande likvidation har tusentals människor engagerat sig i museets överlevnad.

Facebookgruppen ”Rädda Skansen” har i skrivande stund, två dygn efter larmet, över 26.000 medlemmar, och dagen efter att Stiftelsen gick ut med ett nödrop om situationen kraschade museets it-system tillfälligt av belastningen när tusentals personer försökte stödköpa årskort samtidigt.

På söndagsmorgonen hade nära 3.000 säsongskort köpts sedan larmet. Det är nära en miljon kronor av de 60 som fattas.

– Det är helt galet. Vi blev överrumplade av den otroliga kärleksbombningen och är jätterörda av alla människors engagemang. Man ser att Skansen betyder så mycket för så många, säger Yvonne Borg Nordling, marknadschef för Skansen till SVT.

Trots alla stödköpta årskort och swishade pengagåvor till verksamheten kommer det att krävas ytterligare stöd i mångmiljonbelopp för att rädda Skansen.