Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/samtiden/public_html/wp-content/themes/15zine/library/core.php on line 3790

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/samtiden/public_html/wp-content/themes/15zine/library/core.php on line 3791

Visst frodas Sverigehatet i etablissemangen. Statliga SAS har spridit en reklamfilm som hånar allt från vår del av världen. Allt kommer från andra delar av världen.

SAS tycker inte att vi har något skandinaviskt att vara stolta över överhuvudtaget. Man hånar Sverige, Danmark och Norge. Alla andra delar av världen är så mycket bättre.

Kommentarerna i sociala medier är inte nådiga.

– Känner ingen flygskam, men vore en skam att flyga med självhatande SAS efter detta.

– Förutsätter att SAS tar bort Scandinavian i företagsnamnet, vilket borde ge förkortningen AS.

– Dags att låta skiten konka. Det finns andra flygbolag.

– Reklambranschen hade en gång en funktion, den skulle sälja produkter förpackade som drömmar. Vad vill SAS sälja med den här filmen? Ingen sig själva i alla fall. Suck, identitetspolitiken är verkligen ett gift som fräter sönder allt.

Reklamen bortplockad

Efter den massiva kritiken har SAS tagit ner reklamfilmen från YouTube.

Det brukar heta att all uppmärksamhet är bra, inte minst när folk blir arga på reklamen. Detta har reklambranschen under två årtionden utnyttjat för att så split och splittring i samhället. Av kommersiella skäl. För att få uppmärksamhet.

Men nu kanske vi ser ett slut på den trenden. SAS har lagt många miljoner på reklam som retar upp människor. Bara för att få plocka ner den. SAS lär knappast få fler resenärer efter detta. Snarare färre.

*

Men internet glömmer aldrig. Reklamfilmen är uppe på YouTube igen.