Fem unga män börjar bråka, kastar stolar och bokstavligen slår sönder kaféet. Personalen, två 20-åriga tjejer, gömmer sig i köket och ringer polisen – som inte kommer.

Trots att tjejerna upplever situationen som hotfull låter polisen bli att skydda dem och kaféet i Älvsjö i södra Stockholm, vilket också framgår av en tjänsteanteckning i polisanmälan. Det hela slutar med att en grönsakshandlare på torget utanför springer in och skriker på männen som då lämnar lokalen.

Stefan Fritzdorf, som är vd för bageri- och konditoriföretaget Vivels, är rasande. Att två ensamma tjejer i en sådan situation inte får hjälp måste betraktas som ett samhällshaveri, ingen vet ju vad som hade kunnat hända, konstaterar han.

– Om sådana här brott inte prioriteras av polisen. Vad är då prioriterat? Det är ett slag i ansiktet, säger han till fPlus.

Litar inte på polisen längre

En av tjejerna går nu regelbundet hos en psykolog för att bearbeta händelsen som skedde i juli.

Utöver den emotionella skadan hos personalen så innebär den här typen av brott en rad kostnader för företaget. Förutom direkta kostnader för saker som ungdomarna slår sönder och samtalsstöd för personalen kan företaget aldrig ha bara en person som stänger butikerna, trots att det rent ekonomiskt inte går att motivera utifrån gästunderlag och arbetsbelastningen, berättar Stefan Fritzdorf.

– Jag brukar lära mina barn och anställda vikten av moralisk kompass och att de ska lita på polisen. Men nu orkar jag knappt själv höra på det jag förespråkar. Om de inte åker när det finns en direkt hotbild, när ska man då be om hjälp?