Trots det mediala skambeläggandet av flyget har antalet resenärer som flyger fortsatt att öka. Flygindustrin kritiserar nu att just deras verksamhet skuldbeläggs.

Tonåringen Greta Thunberg har skapat en världsomspännande klimatdebatt genom en enorm mediebevakning kring henne. Det har allmänt talats om att en ”Greta-effekt” skulle uppstå i form av att färre använder flyg för att minska utsläppen.  

I en intervju i tysk media dementerar dock Lufthansas vd att klimatrörelsen skulle haft någon påverkan på flygtrafiken. 

– Redan förra året var ett rekordår och i år förväntar vi oss ytterligare en passagerarökning med fyra procent. Människor vill flyga, säger Lufthansas vd Carsten Spohr i intervjun enligt Reuters.

– Vi ser ingen återhållsamhet, vi ser det motsatta.

I intervjun riktar han även kritik mot att flygbolagen fått ta en så stor skuld i frågan om klimatet och hänvisar till en rapport som visar att flygtrafiken står för 2,6 procent av människans koldioxidutsläpp. Han påpekar också att Lufthansa minskar koldioxidutsläppen per passagerare.

Istället menar Carsten Spohr att flygtrafiken påverkat världen positivt genom att sammanföra länder och samhällen. 

Politiker och journalister flyger gärna

En annan orsak till att Gretas ”flygskam” inte fungerar kan vara att politiker, skådespelare och journalister – de som uppmanar folk att bojkotta flygresor – själva fortsätter att flyga som om inget har hänt.

Dessa opinionsbildare avslöjas ofta med att ta flyget. Statsminister Stefan Löfven (S) flög häromveckan med privatplan 400 mil fram och tillbaka över dagen för att se en fotbollsmatch. I går publicerades i sociala medier ett foto på en journalist på Aftonbladet som skrivit att ”Folk som flyger borde skämmas”. Bilden visar hur han och familjen checkar in på Arlanda.

Vissa menar att budskapet om att inte flyga omgärdas av hyckleri vilket kan undergräva trovärdigheten i budskapet.