Svenska PR-byråernas förening var helt enig om att ge årets Titanpris till Greta Thunbergs PR-kampanj, men Greta tackar nej till priset.

Reklambranschens ”Titanpris” går till nyskapande kommunikation som inspirerar människor och bryter konventioner för hur företag och organisationer kan agera i samhället. 

Prisarrangörerna säger sig i pressmeddelande förstå att Greta inte vill bli beblandad med PR-byråer. ”Att de avstår priset är en påminnelse till kommunikationsbranschen om vad som förväntas av oss från en ny generation medborgare och konsumenter.”

Priset från reklambranschen verkar vara en ovälkommen påminnelse om att Greta har en stor PR-apparat i ryggen, något som klimataktivister försöker förneka.

*

Se mer: Resumé i Greta Thunberg nobbade Guldägget, Rebecca Weidmo Uvell i Iles PR – byrån bakom Greta Thunberg och Dagens industri i Så gick det i Guldägget 2019