DOKUMENTÄRFILMEN. Forskare berömmer Sverigedemokraternas strategiska förmåga och tror att filmen kommer att bidra till att minska Socialdemokraternas angrepp på partiet. Samt att det kan påverka valet i gynnsam riktning för Sverigedemokraterna.
Samtidens dokumentär om Socialdemokraternas historia, ”Ett Folk, Ett parti”, har fått stor uppmärksamhet, och ännu mer efter att den först stängdes ner från Youtube, men sedan efter massiv uppbackning från människor som spred den via andra kanaler, lades upp igen.
Forskaren Jimmy Vulovic, litteraturvetare med inriktning mot propagandaforskning vid Lunds universitet, tror att filmen blir ännu ett vapen i det pågående ställningskriget mellan just Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Men att effekten i bästa fall också kan bli en diskussion om historieskrivning och påverkan.
– Jag tror att många socialdemokratiska väljare förvånas över förekomsten av den typen av rasbiologiska idéer som många socialdemokrater, liksom en överväldigande majoritet också i andra grupper, har propagerat för, säger han.
Svår match före valet
– Och det lär bli en svår match för deras kommunikationsavdelning att hantera så här någon månad innan valet. Visst, de kan ju förstås bara låtsas som ingenting och försöka glömma hela saken, men det förändrar ju inte det faktum att filmen finns fritt tillgänglig på nätet redo att påverka. Från sverigedemokratiskt håll tror jag man är ganska nöjda med läget, säger Jimmy Vulovic.
Vulovic menar att de historiska kopplingar man kan dra av filmen är att den är ”ett exempel av många på hur en huvudmotståndare utmålas som en mycket mörk kraft, under den fina ytan.”
– Och glöm inte att Socialdemokraterna länge använt samma strategi gentemot Sverigedemokraterna.
Svårare för S
Jimmy Vulovic tror att Sverigedemokraternas strategi kan lyckas, eftersom det hädanefter kommer att bli svårare för Socialdemokraterna att fortsätta angripa SD angående partiets historia.
– Nu har man ett konkret exempel fritt tillgängligt på nätet där de mörkare delarna av socialdemokratins historia visas upp.
Innovativa
– Sverigedemokraterna är innovativa i sin kommunikation och har en förmåga att lyfta nya saker, anser Marie Grusell, medieforskare kring partiernas strategiska kommunikation.
Filmsläppet handlar om att få maximal uppmärksamhet och skifta dagordningen för att locka till sig väljare från Socialdemokraterna, menar hon.
– Utifrån ett forskningsperspektiv är SD väldigt duktiga på att kampanja. En av anledningarna är att de inte har den traditionen som de andra partierna har, utan gör all reklam själva och jobbar med att känna av vad som händer i samhället, säger Marie Grusell till Resumé.
Hon tror att filmen om S historia kommer att få stor uppmärksamhet.
– Nu kommer det här bli stort för att media gör det stort, och det är väl tanken egentligen. De vill visa att det inte bara är SD som har historia. Och att det kommer efter släckningen av bränderna gör att det har högre nyhetsvärde. De är helt enkelt strategiskt skickliga. Den här typen av uppmärksamhet går inte att köpa för pengar.