
Totalt kaos i tågtrafiken till Stockholm C
Av Redaktionen
13 juli 2018
Samtidigt som SJ stänger ner Stockholms central stänger SL ner nya pendeltågstationen Stockholm City. Det råder totalt kaos för tågresenärer som får göra tre byten och långa promenader med bagage för att komma till och från tågen.
Gör SJ och SL allt man kan för att vi inte ska åka tåg? Den frågan är befogad. Det är svårt att tänka sig något värre för resenärerna än vad dessa trafikbolag nu ställer till med.
Först planerar SJ att rusta upp sträckan mellan centralstationen och Stockholm Södra, vilket betyder att fjärrtågen till och från Stockholm inte kan köra in till centralstationen. Passagerarna har uppmanats att byta från fjärrtåg till pendeltåg för att ta sig vidare in mot city.
Men idag beslutade SL att stänga de två stora pendeltågsstationerna Stockholm city och Stockholm Odenplan pga reparation av rulltrapporna.
Nu ska alltså tågresenärer släpa sina väskor på tunnelbanan och sedan gå långa sträckor (som de får lista ut själva) till pendeltågstationen Stockholm Södra för resa söderut i Sverige.
Kan man erbjuda sämre service än så?
Det är totalt sammanbrott i spårburen kollektivtrafik.
Inkompetensen är fullständigt gränslös.
Den som försöker se hur man ska resa med SL:s hemsida eller app får ingen vettig information. Tidtabeller kommer upp som om tågen gick normalt, för att sedan kompletteras med en text om att stationerna är stängda och att man får ta tunnelbanan istället. Ingen information om tider för alternativa resvägar. Resenärer får söka sig fram på måfå och hoppas att tåg dyker upp. Restiderna blir kraftigt förlängda och ingen vet när man kommer fram.
Värst är att det kunnat undvikas. Om SL sett till att inspektera de 71 rulltrapporna, hade man inte behövt stänga ner de mest centrala pendeltågsstationerna samtidigt som SJ stänger ner Stockholm central.
Men i Sverige klarar inte järnvägsbranschen av att reparera rulltrappor på ett förnuftigt sätt. Ledarskap är en allt större bristvara i Sverige. Chefer lyfter gärna skyhöga lönen samtidigt som de bara lyfter på axlarna när problem uppstår. Ansvar? Vad är det?
*
Se mer: SvD i Tre byten och promenad – SJ: ”Inte optimalt”, SVT i Över 70 rulltrappor avstängda efter rosthaveri.