Efter att ha prutat på priset köper Telia upp Bonnier Broadcasting med TV4 och Cmore för 9,2 miljarder. Det är en affär som ligger i linje utvecklingen i omvärlden.
Nu står det klart att jätteaffären blir av och att Telia köper kanalerna TV4, CMore och finska MTV3. Det gör att svenska staten, som är dominerande ägare i Telia med en andel på 37,3 procent, blir störst i telekom-media. Bonnier Broadcasting omsätter cirka 8 miljarder per år och har drygt 1.000 anställda i Sverige och Finland.
Affären ska nu konkurrensprövas av myndigheter både i Sverige och Bryssel.
Ekonomijournalister påpekar att även om priset har sänkts, förut talades om 10-12 miljarder, så kräver prislappen att vinsterna på TV-verksamheten närmast fördubblas mot nu.
Ett viktigt skäl till affären är att Telia i dagsläget endast äger distributionskanaler för medier, och nu också vill äga innehåll och skapa en helhetslösning för sina kunder. Man kommer inte enbart att vara operatör, inte bara erbjuda telefoni och nät, utan även program och innehåll.
Det har riktats en del kritik när Telia nämnts som köpare av Bonniers TV-verksamhet, bland annat att staten som huvudägare i Telia blir väldigt dominant på tv-marknaden i Sverige, men Telias vd Johan Dennelind ser inga problem med affären.
– Jag har egentligen inga kommentarer kring ägandefrågan. Det här följer på en strategi vi har haft i flera år. Det vi gör i dag tror vi är värdeskapande för alla aktieägare, inkluderat staten, säger Dennelind till TT.
”Detta är i linje med den strategi som styrelsen beslutade 2014 om att skapa ett nytt Telia Company med Norden och Baltikum som bas, där också TV och innehåll är en viktig del av företagets erbjudande till sina kunder”, skriver Telias styrelse i ett uttalande.