8   +   7   =  

Trots att statsråd och riksdagsledamöter har höga löner är det bara två miljöpartister som kör elbil. 38 procent har bilar som bara går på diesel eller bensin.

Efter avslöjandet att klimatminister Isabella Lövin och hennes familj äger en 13 år gammal dieseldriven pickup som släpper ut stora mängder kväveoxider, har frågan om miljöpartisterna lever som de lär aktualiserats.

Om ett parti i regeringsställning gör det svårare för vanligt folk att ha bil och använder miljöskäl för detta, är det inte orimligt att granska hur dessa makthavare själva agerar.

Och resultatet är nedslående. Det är lättare att tvinga på folket pålagor, än att för egen hand leva upp till ett miljövänligt leverne.

När Lövin fick frågan om familjens dieselbil svarade hon att maken behöver bilen för att transportera väldigt tunga stenar.

– Det är väl bra att berätta då att han jobbar med väldigt, väldigt tunga stenar och verktyg där man ibland behöver använda den här, säger Isabella Lövin i direktsändning.

Men det finns även två släp registrerade på maken. Expressen har sökt Isabella Lövin för att fråga om hennes make inte kan frakta de tunga stenarna på något av släpen i stället.

Hon svarar i ett sms: ”Pickupen som används för enstaka tunga transporter i makens arbete som stenhuggare, har gått mindre än 300 mil under det gångna året. Släpen kan inte ersätta behovet helt enkelt för att det ena släpet har havererat och är obrukbart, och det andra, som klarar 430 kg, inte tar tillräckligt med last.”

Många andra högavlönade MP-politiker avstår från att köpa elbil. En är Jonas Eriksson, MP:s gruppledare i riksdagen, som själv äger en dieseldriven husbil på 3,5 ton och två personbilar.

– Jag skulle kunna ha 100 bilar på min parkering, det har ingenting med miljöpåverkan att göra, säger han.

Enligt de senaste besiktningsprotokollen går Jonas Erikssons tre bilar totalt 4.200 mil per år, alltså i snitt 1 400 mil per bil och år.

Det tidigare språkröret Peter Eriksson, som i dag är bostads- och IT-minister, tillhör dem med de största utsläppen bland MP-topparna. Han kör en dieseldriven Volvo V70 som släpper ut 199 gram kväveoxider per kilometer – en hög siffra för en personbil.

Mellan 2015 och 2017 körde han i snitt 1.900 mil per år, visar besiktningsprotokollen. I snitt kör en svensk bil ungefär 1.200 mil per år.

– Ja, det är ingen snålbränslebil det där, det kan jag hålla med om. Det har varit en bra bil att ha på landsbygden, man ska ha en rejäl bil att köra där, säger Peter Eriksson.

– Jag kör inte mycket. Hade jag använt bilen mycket så hade jag inte haft en sån.

Karin Svensson Smith är riksdagsledamot och Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson. Hennes familj har en av granskningens mest miljöovänliga bilar: en bensindriven Volvo från 1994. Enligt de tre senaste besiktningsprotokollen går den i snitt 1.500 mil per år, alltså 300 mil mer än det nationella genomsnittet.

– Jag har inget körkort, jag åker buss och tåg och cyklar. Min man bestämmer själv vad han ska köpa för bil, säger Karin Svensson Smith.

Hon menar att det kan vara bättre att köra med en miljöfarlig bil än att köpa en ny miljövänlig:

– Det är väldigt mycket miljöpåverkan att tillverka och skrota en bil. Så att så länge den här går och man kör så lite som möjligt så tror jag för min del att det är bättre än att köpa en ny bil.