9   +   7   =  

EUROPA. Efter att Italien vägrat ta emot migrantfartygen har en gigantisk flaskhals bildats i Libyen. 700 000 migranter väntar nu på att korsa Medelhavet mot Europa. Samtidigt kommer uppgifter på att smugglare tjänar 70 miljarder kronor per år på hanteringen.

Problemen med smuggelresorna i Medelhavet eskalerar. Trafiken når nya toppar i år och i spåren följer fler dödsoffer. Bara denna vecka har 300 personer omkommit vid överfarten. Italiens nya regering har ändrat landets hållning och i ett slag gjort slut på att låta migrantbåtar lägga till i sina hamnar. Det har gjort så att en flaskhals bildats på 700 000 migranter som väntar i Libyen, enligt Daily Mail.

Uppgifterna kommer från brittiska rikskrim, NCA, som arbetar mot organiserad brottslighet och människohandel. NCA framkommer även med nya uppgifter om de enorma pengar som är involverade i smuggelresorna.

Enligt beräkningar tjänar smugglarna sammanlagt 6 miljarder pund per år, vilket motsvarar cirka 70 miljarder svenska kronor. En enda båt från Afrika till Europa kan inbringa upp till 300 000 pund, alltså runt 3,5 miljoner svenska kronor.

Sammanbrott
Tom Dowdall, NCA, varnar nu för en ”härdsmälta” i Libyen på grund av Italiens nya policy. Han berättar om nya hänsynslösa sätt att transportera migranter för att undvika upptäckt.

– Organiserade kriminella gäng lastar in människor i lastbilar för att föras genom Frankrike och in i Storbritannien. Det finns anpassade gömställen i bak, ett område för sex till åtta människor, med igensvetsade falska dörrar och gömställen i form av kistor. Medskyldiga lastbilschaufförer tjänar på detta sätt upp till 2 000 pund per migrant, säger Dowdall.

Irakier, afghaner och albaner
Det är irakiska kurder, afghanska och albanska gäng som är mest förekommande i smuggelresorna till Storbritannien.

En annan chef på NCA, Chris Hogben, säger liksom många andra före honom, att räddningsbåtarna som drivs av NGO:s, frivilligorganisationer, oavsiktligt spelar smugglarna i händerna. Detta då de räddar människor mycket närmare den libyska kusten än vad som var tänkt.

– Det gör det lättare för kriminella grupper att avsiktligt skicka båtar utan tillräckligt med bränsle, då de vet att de kommar att bli upplockade.

Stänga rutten
Avslöjanden om problemens omfattningen kommer efter att EU-tjänstemän i Brussel har kämpat för att komma överens om en gemensam hållning till migrationen, för att lugna spänningarna i Italien och Tyskland.

Denna vecka kommer Tyskland, Italien och Österrike att ha ett möte om hur man kan stänga migrationsrutten från Afrika till Europa.

Förra veckan kom EU överens om en urvattnad version över planer på att kontrollera migrantinflödet vid gränsen Tyskland och Österrike. Angela Merkels regering släppte i tysthet planerna på att omfördela migranter som redan har registrerats i annat EU-land.

Ökat
De senaste siffrorna visar att migrantresor över Medelhavet mot Grekland och Turkiet ökade med 47 procent förra året. Resor mot Spanien och Italien har ökat med 75 procent.

Trafiken har dock inte nått 2015 års nivåer, när Merkel öppnade Tysklands gränser och tillät en miljon migranter att komma in.