KRIMINALITET. Han är utnämnd till talesperson innan han ens kommit in i riksdagen. Thomas Morell brinner för frågorna han redan arbetat med i många år. – Tung trafik och olagliga transporterna är bara en liten del av en helhet med kriminalitet som påverkar oss alla, säger han.
– Vi måste få vägkontroller och ett kraftfullt beställaransvar för att stoppa kriminaliteten som frodas ihop med den olagliga yrkestrafiken.
Det säger Thomas Morell, riksdagskandidat för Sverigedemokraterna, som i veckan blev utnämnd till talesperson för tung trafik.
– Jag är väldigt glad för förtroendet och uppmärksamheten. Det har vällt in gratulationer från alla möjliga, åkare, vänner, okända… Jag har inte ens hunnit svara alla.
Det hör inte till vanligheterna att bli talesperson innan man ens kommit in i riksdagen.
– Nej. Men de är väl tämligen säkra på att jag kommer in med dagens opininionssiffror, säger Morell, som står på plats 4 i Skaraborg och plats 44 eller 45 i rikslistan.
– Jag har slagit vad om att SD får 21,3 procent säger han och skrattar.
Auktoritet
Utnämningen kanske inte är så konstig med tanke på att Thomas Morell redan är en respekterad auktoritet inom ämnet. Han har kört tung trafik själv, varit bilinspektör vid trafikpolisen i tolv år och därefter regionchef och sakkunnig hos Sveriges Åkeriföretag.
– Jag står bokstavligen med bägge fötterna i den här problematiken sedan många år, säger Thomas Morell.
För ett år sedan lämnade han Moderaterna för Sverigedemokraterna. När han presenterades som talesperson var partiledare Jimmie Åkesson och EU-parlamentariker Peter Lundgren med, som Morell ska arbeta mycket tillsammans med.
– Det känns bra att ha Peter Lundgren att luta sig mot. Han kan branschen och har sin utgångspunkt i EU-arbetet, där de här frågorna ofta växer.
Modern slavhandel
Morell menar att frågorna rör mycket mer än bara lastbilar, den olagliga trafik som utförs och lönedumpningen. Kriminella använder transportsektorn för sin verksamhet, den är förutsättningen för att skapa ekonomiska förutsättningar för investeringar i annan kriminalitet.
– Man tar ut så lite för transporterna att man tar in det på annat istället. Ofta är det de som ligger bakom som aktörer i den kriminella verksamheten. Det kan kallas en modern form av slavhandel där människor utnyttjas.
Logistik
Polisen i Västra Götaland har slagit fast att det finns kopplingar mellan den olagliga trafiken och organiserad brottslighet. Brottsligheten rör hela spektrat och logistiken är minutiöst uppbyggd i nätverken.
– Vapen, knark och ibland kvinnor från öststaterna förs in och stöldgods förs ut. Det krävs lastbilar för att få ut jordbruksmaskinerna, dyr optikerutrustning och annat stöldgods, menar Morell.
Lastas på tradare
– Ligor kommer kanske på cykel och stjäl i bostadshus, det lastas in i en bil, därefter körs bilen in i en lastbil. Medan polisen fortfarande jagar en cykel eller en personbil som setts vid platsen, dånar tradaren förbi obemärkt.
I slutändan drabbar det vanligt folk.
– Det är de som får sina jordbruksmaskiner, guld och däck stulna. Sedan höjs försäkringspremierna.
Inte kontroller
Vid de få kontroller som görs fångar polisen oftast bara de som bryter mot exempelvis cabotagereglerna.
– Det är svårt att koppla brottslighet till den som beställde transporten.
Man avsätter inte tillräckligt med resurser till kontroller.
– Polisen – cheferna – har misslyckats å det grövsta. För tio år sedan när jag slutade som trafikpolis fanns det 27 man på vägarna i ett område. Idag är man 6-7 stycken på samma.
Vad ser du för lösningar?
– En vägkontroll värd namnet. Plus ett kraftfullt beställaransvar med rejält med böter. Man man måste skapa oreda i de kriminella nätverken och inte tillföra näring i deras system.
– Att få bukt med den olagliga trafiken är en förutsättning för att skapa en sund transportmarknad där det seriösa företagande kan konkurrera på lika villkor.
Egna mobila verkstäder
Idag ligger utländska chaufförer och kör lång tid i Sverige, fast de egentligen bara får köra under begränsade perioder.
– De är utrustade med mobila däckverkstäder, inklusive truckar, och de har egna bränsledepåer och bärgningsbilar. Om det var en tillfällig resa skulle de inte behöva allt det, konstaterar han.
Ökning av rattfyllor
Han kämpar med att få ut siffror från polisen vilka nationaliteter som står bakom den dramatiska ökningen av rattfyllor.
– Polisen vill inte lämna ut för att det är känsligt. Det handlar om grova rattfyllor, många har i sig mellan 1-2 promille. Den värste jag hört om hade över 3 promille. Varför duckar man? Man måste säga som det är.
Öststatsländer
Morell konstaterar att det mest handlar om chaufförer från de forna öststatsländerna som återfinns i den ökning av rattfyllerier som media rapporterar.
Att presentera den statistik som finns, oavsett hur den ser ut, är angeläget för att rätt åtgärder ska sättas in.
– En rattfyllerist i ett fordon som väger 40 ton eller mer är, som alla säkert förstår, en veritabel dödsfälla.
Kommer du få gehör för dessa frågor?
– Socialdemokraterna har sagt att man ska ha ordning och reda i transportsektorn. Även Moderaterna har sagt att man vill haka på. Rimligen kommer båda partierna stödja förslag i riksdagen som främjar trafiksäkerhet och en sund transportnäring, annars är allt bara tomma ord.
Det är stora väljargrupper som berörs, påpekar Morell, som menar att SD ska bli det stora partiet för transportfrågor.