
SJ motarbetar tågresande
Av Redaktionen
24 april 2018
När vi ska flyga eller boka hotellrum är det självklart att vi som kunder kan jämföra priser och enkelt boka på nätet. Statliga SJ hindrar att samma sak kan ske när vi vill åka tåg. Staten försämrar järnvägens konkurrenskraft, menar nya tågbolag som nu anmäler SJ till Konkurrensverket.
I Sverige kan inte tågresenärer jämföra avgångar och priser mellan alla tågbolag samt köpa sina biljetter på ett ställe. Om den tjänsten införs skulle fler kunna välja att ta tåget istället för bilen eller flyget. Men regeringen, och därmed Miljöpartiet, ser till att staten förhindrar att denna tjänst kan bli verklighet.
Biljettförsäljningen till tågresor domineras helt av statliga SJ:s marknadsplats, men den ger inte resenärerna överblick över hela marknaden.
SJ säljer visserligen på statens uppdrag såväl sina som andra tågbolags biljetter. Där finns linjer som drivs i konkurrens som Snälltåget (ägd av franska Transdev) mellan Stockholm och Malmö, Öresundstågen mellan Göteborg och Malmö samt Blå tåget mellan Stockholm och Göteborg, och även regiontrafik och bussar. SJ.se tar också provision för varje biljett som säljs.
– Men trots upprepade försök till dialog med SJ hindrades MTR Express som enda tågbolag i Sverige från att sälja biljetter i statens egna dominerande säljkanal. Och nu har även nystartade Saga Rail med en svensk privat ägare fått nej, skriver Mats Johannesson, vd MTR Express AB, och Mats Nyblom, styrelseordförande Saga Rail AB i Dagens Samhälle.
– Det är staten som har beslutat att vi ska ha konkurrens på tågmarknaden. Det är staten som via Transportstyrelsen ger oss tillstånd att köra på järnvägen, och det är staten som via Trafikverket fördelar avgångstider på banorna. Det är därför anmärkningsvärt och kortsiktigt att staten inte tar itu med detta.
– Vi kan inte fortsätta ha en statlig dominant aktör som aktivt motverkar fri konkurrens, skriver de.
Regeringen behöver lösa frågan i ägardirektiv till SJ så att den marknadsdominerande säljplattformen sj.se blir konkurrensneutral. Tågtrafiken behöver lyftas till 2000-talet. Kunder måste snabbt och enkelt kunna få överblick över olika alternativ när man ska resa, också om man ska resa med järnväg.
Man kan fråga sig vad Gustav Fridolin och regeringen väntar på? Vill de inte underlätta tågresor?