8   +   8   =  

BROTT. Nio personer skadades när gänget lurade personer att skaka hand och sedan accelerede bilen medan de höll fast. Filmklipp visar hur männen skrattade medan de utförde brotten. Två män, 19 år, döms till skyddstillsyn och samhällstjänst då tingsrätten har tagit hänsyn till deras låga ålder.

Malmö tingsrätts dom har kommit efter de uppmärksammade ”bilsläpningarna” i Malmö och Lund förra sommaren, en ny typ av grym misshandel. Av de fyra män som åtalades döms två 19-åriga män för att tillsammans under ett dygn ha misshandlat och försökt misshandla nio för dem okända personer genom att hålla fast dem och tvinga dem att springa efter deras bil. Tillvägagångssättet var att två till fyra yngre män (18-19 år)  färdades i en stor svart personbil och tog kontakt med män i samma ålder för att fråga efter vägen. När männen i bilen fått hjälp har en av dem tagit i hand men inte släppt taget, utan föraren har i stället kört iväg. Personen som hållits fast har i flera fall dragits eller släpats med bilen.

Skrattade
Polisen har offentliggjort en mobilfilm som filmades av männen själva. I filmen, som Aftonbladet tagit del av, skrattar gänget medan de håller fast en man och kör iväg med bilen. En av dem la upp en bild på sig själv i sociala medier när nyheten om bilsläpningarna spreds.
”Hahahahahahahaha det var nyss med på radio 3 fall om att människor har blivit släppande med bilar”, skrev han under bilden enligt DN.

Skyddstillsyn
De 19-åriga männen döms för misshandel, försök till misshandel och ofredande. En tredje man döms för medhjälp i en mindre del medan den fjärde åtalade frias. Tingsrätten skriver också att man tagit hänsyn till männens unga ålder, och att de därför döms till skyddstillsyn och samhällstjänst i 140 timmar. Männens version är att de ville ”skämta”.

Livsfarligt
Åklagaren har hävdat att dessa gärningar ska bedömas som grov misshandel eftersom agerandet varit livsfarligt och att gärningsmännen visat särskild hänsynslöshet och råhet.

Men tingsrätten anser att det ska bedömas som misshandel av normalgraden.
”Det har varit fråga om snabba accelerationer över korta sträckor men hastigheten har ändå varit förhållandevis låg. Körningarna har därmed inte varit livsfarliga”, skriver tingsrätten i domen och tillägger att det primära syftet inte var att skada.