En staty av Jesu mor jungfru Maria har hittats halshuggen i Växjö. Flera liknande attacker som ägt rum både i Amerika och i Europa då kristna statyer har vandaliserats. Det är svårt att inte tänka att detta har någonting att göra med islamiseringen.

Statyn stod vid Sankt Mikaels katolska kyrka. Församlingens diakon, Oddbjörn Andreassen, säger att det handlar om en medveten attack mot kyrkan och ett hatbrott riktat mot kristna. Det är ännu inte känt vilka som ligger bakom.

Men attacken i Växjö är inte en isolerad händelse. Den är en av flera liknande attacker som ägt rum i hela västvärlden, både i Amerika och i Europa, där kristna statyer har vandaliserats. Flera Mariastatyer har halshuggits på olika ställen. Det är svårt att inte tänka att detta har någonting att göra med islamiseringen. Massinvandringen från islamvärlden till västvärlden har på flera sätt gjort västvärlden mer lik islamvärlden.

I islamvärlden är diskriminering och förföljelse mot kristna vanligt förekommande. Nu när väst har fått en större, och växande muslimsk befolkning, borde det inte förvåna att sådan förföljelse också kommer att ske här. Detta trots att det både här, och i islamvärlden, finns toleranta muslimer. Det värsta exemplet är mordet av prästen Jacques Hamel i Frankrike den 26 juli 2016. Två jihadister stormade hans kyrka och tog honom till fånge. Efter att ha läst högt ur Koranen slaktade de honom.

Den 26 oktober 2016 gick en migrant från Syrien till attack mot en kyrka i Tyskland mitt under ett bröllop. Han skrek ”Allahu akbar!” för full hals och slog sönder saker. Brudparets stora dag blev förstörd. Mannen skrattade medan han skändade en staty av jungfru Maria.

Detta ser ut att bli en effekt av islamiseringen, nämligen att kristna blir mer otrygga i väst.

I maj 2017 såg vi hotfullt islamistklotter på en kyrka i Västerås. Kyrkan sprejmålades med det arabiska tecknet för N på flera ställen – ett tecken som betyder ”nasrani”, det vill säga kristen, och har använts av terrorgruppen Islamiska Staten. Och tidigt på måndagsmorgonen den 5 februari i år upptäcktes att någon klottrat Allahu akbar på Mariakyrkan i Båstad.

Och klotter är inte den värsta. En kyrka har faktiskt attackerats i Sverige, även om händelsen fick väldigt liten uppmärksamhet i mainstreammedia. Den 27 juni 2016 gick en man till attack mot Sankt Pauli kyrka i Malmö. När polispatrullen kom in höll han på att slå sönder saker och skrek ”Allahu akbar!”. Han ska ha varit klädd i ”arabiska kläder”.

”Han var fullständigt galen och gick till attack mot poliserna med träpåk. Han greps efter visst tumult och tumultet har fortsatt här inne på polisstationen”, rapporterades från kriminaljouren i Malmö till Sydsvenskan. Malmöpolisen presstalesman sa till 24Malmö.se att mannen var ”ilsken och hade synpunkter på religionen som utövas i kyrkan”.

En annan effekt är inskränkningar i vad man får uttrycka, både i ord och bild. Trots att Sverige är en sekulär stat med en kristen tradition utan någon som helst koppling till islam, så kan man idag inte teckna karikatyrer av Muhammed utan att utsättas för hot och attacker och få sitt liv ödelagt. Se på vad som har hänt med Lars Vilks! Vi har också fått en inskränkning i religionsfriheten, då muslimer har svårt att lämna islam eftersom de blir utsatta för förföljelse. Soheila Fors är en kurdisk kvinna som lämnat islam för kristendomen och nu lever i ständig rädsla. Hon kan inte, som avfälling från islam, leva ett tryggt och fritt liv i Sverige. Sommaren 2016 mördades en kvinna i Mariannelund för att hon inte längre ville gå klädd i islamisk sjal, en så kallad hijab.

I Sverige finns en utbredd föreställning inom det politiska och mediala etablissemanget om att den så kallade ”islamofobin” är ett bekymmer, och stora mängder skattemedel går till olika projekt och organisationer som påstås motverka ”islamofobi”. Däremot ägnas hatet mot kristna som finns i den stora, och växande, gruppen islamiska fundamentalister knappt någon uppmärksamhet alls, och inga pengar delas ut för att motverka det.

Det finns alltså en obalans i förhållandet mellan kristna och muslimer i Sverige. Nästa gång en imam erbjuder sig att tala i en kyrka borde man fråga: får vi också komma till moskén? Man borde trycka på för ett mer ömsesidigt ansvarstagande. Som det är nu ser vi ofta prov på hur imamer får predika islam i kyrkor i ”dialogens” tecken, men det är ytterst sällsynt (har det hänt?) att kristna predikanter får predika om Jesu död och uppståndelse i någon moské.

Jag har hört muslimer stå i kyrkor och i andra kristna sammanhang och säga att Jesus inte är Guds son och evangelierna är förfalskade. Men skulle en kristen kunna stå upp i en moské och predika att Muhammed inte var någon sann profet och att Koranen inte är Guds ord? För att tala rinkebysvenska: det skulle förmodligen bli kaaooz.