GÖTEBORG. Mikael är lärare och arbetar i Göteborgs mest problemtyngda förorter. Trots att han älskar sitt jobb ser han skolan som förlorad. – Jag ger det fem år innan den långsamma kollapsen går mot en fullständig krasch.

Vardag i de mångkulturella skolorna: Hot, våld och till och med våldtäkter.

– Jag har blivit knivskuren, hotad, slagen och fått bilen vandaliserad. Jag har haft elever som blivit bortgifta, misshandlade och sålt sex för cigg. Elever som blivit rånade, även på låg- och mellanstadiet. Jag har varit på skolor som haft skotthål i väggarna.

Samtiden möter Mikael på ett café i Göteborg. Han är i medelåldern och ger ett stabilt och tufft intryck. Han är inte rädd för att stå för sin berättelse.

– Men jag har en familj att tänka på och vill därför vara anonym.

Han är utbildad SO-lärare som sadlat om efter en karriär i näringslivet. De senaste tio åren har han arbetat i Göteborgs ökända förorter, flera klassade som no go-zoner. Som Angered, där en mäktig kriminell klan har tagit makten.

– Den kriminella världen har krupit in i skolans värld. Här talar vi om en klan som avrättar folk på fotbollsplaner.

Skjutningar
Polisen ser ofta ingen mening att gå in.

– De håller det clean, somalier plockar bort kroppen. Sedan kommer polisen och ser att det är lugnt.

Mikael har haft elever som varit med i skjutningarna på Vår krog och bar i Biskopsgården. Han lyfter handen och visar tre fingrar.

– TRE av dem. Kriminella och klanledare är redan innanför väggarna.

Inbrott
En gång satt elever i uppehållsrummet och delade upp pengarna efter ett inbrott. En annan gång när polisen tillkallats kom det in 40-tal unga och började hoppa på polisbilen.

– Din jävla svenne gör inte om det, skrek de. De är vana vid att det aldrig blir konsekvenser när de gör något.

Situationen i dagens invandrartäta skola sammanfattar han:

– Fruktansvärd. Du måste ha ett psyke av stål. Jag vet inte hur många gråtande kolleger jag fått ta hand om. Psykologer som kommit in två lektioner och sedan sjukskrivit sig.

Kaos
Det är kaos varenda dag.

– Elever slåss, skriker, knuffar, säger ”jag ska döda dig”, ”hora”. Vi som jobbat i många år är som krigsskadade. PTSD utvecklas efter två år. Man lever på konstant hög stressnivå.

Elever som tittar på IS-propaganda på lektionstid. Mammor som är oroliga men även föräldrar som är rena salafister.

– En tjej som skulle ha lektioner på en annan skola fick ha vakter med för att hon inte skulle bli indragen på en toalett och våldtagen.

Klantänkande
– Kulturen som har kommit är baserad på styrka. Det finns ingen rättvisa utan det som gäller är klantänkande.

För att klara sig måste man förstå de kulturella spelreglerna.

– Svenska regler och lagar gäller inte i de här områdena. Du måste kunna skapa relationer. Du kommer få höra kriminella och graverande uppgifter och allt är en balansgång.

För att få eleverna att berätta kan han säga att “sjuksyster har tystnadsplikt, men inte jag” eller att de säger att det handlar om en kompis.

– Det är på den nivån man måste ta det, säger han.

Visa vapengömma
Att få eleverna att lita på honom är viktigt. Då får han förtroenden.

– Elever kan visa var det ligger vapen. De har också någon att vända sig till om något händer.

Ibland har elever ringt Mikael nattetid och han har försökt råda så gått det går.

– De är jagade, säljer weed eller ska bli skjutna för att ha kollat på kompisens tjej.

Ibland får skolpersonalen krama om en elev för att kunna kolla läget.

– Då känner man om de har skyddsväst, eller har pistol på sig. Och då får man be dem gå hem.

Backa aldrig
Vid konflikter bildas snabbt en stor klunga elever.

– Regel nummer ett är: Du backar aldrig. Och du vänder aldrig ryggen till.

Mikael har blivit hotad fler gånger än han kan räkna, samt knivskuren, slagen och biten. Han visar ärr på handen.

– För att överleva i miljön gäller det att veta vem som kan göra allvar av hoten. Vem som känner vem.

Familjen
Hot mot familjemedlemmar är legio och för att försvara sig har Mikael utarbetat strategier. Han hotar tillbaka, fast värre.

– Rör du dem kan du säga hejdå till dina småsyskon och vänner. Sist tar jag dig. Jag beskriver exakt vad jag ska göra med dem, tar någon scen ur Game of thrones om att hacka och strimla, som en maffialedare eller psykopat.

Allvar
Det handlar om att bevisa att man menar allvar.

– Jag tycker inte om våld, men man måste visa att man inte är rädd. Många invandrare anser att svenskar är mesiga och föraktar oss för att vi inte tar strid.

Även om han har lite svårt att sova ibland har han bara varit riktigt rädd ett fåtal gånger.

– Jag hamnade i underläge med två elever som var fullständigt empatilösa.

Hårda tjejer
Det är inte bara invandrarkillarna som är hårda, enligt Mikael. Tjejer beter sig på samma sätt, de sparkar och hotar. Han berättar om tjejgäng som åker spårvagn för att trakassera vita tjejer.

– De antastade i grupp, drog upp tröjorna på tjejer. Skrek, skrattade, filmade. De vill visa sin makt. Samtidigt är de livrädda om de är i “fiendeland”, de vita områdena.

Undervisning
När hälften av eleverna är invandrare och hälften etniska svenskar fungerar undervisningen inte alls. Många invandrare är rena analfabeter och har bokstavskombinationer.

– Ofta har jag fyra olika planeringar. För svagbegåvade, analfabeter, högpresterande och en mellangrupp.

Familjerna har många barn som ofta inte blir sedda eller får det stöd de behöver. De har dålig studievana och en helt annan samhällsstruktur.

Stök
De kulturella skillnaderna är också stora.

– Invandrareleverna kommer aldrig i tid, har inte med sig rätt material, stökar, slänger grejer och pratar.

Mikael accepterar inte stöket.

– Jag säger “Här inne beter vi oss. Annars försvinn från mitt klassrum”. Det brukar fungera.

Kadaverdisciplin
För dessa elever är det kadaverdisciplin som gäller.

– Föräldrarna är vana vid det – att bokstavligen få stryk. På ett utvecklingssamtal sa en pappa “Är det några problem får du slå honom”.

Alla förlorar
Men ingen pratar om de svenska barnen som också förlorar sin skolgång.

– Alla förlorar. Man slår sönder för båda grupperna. Har man 20 elever och en har problem fungerar det. Men har man tio med problem funkar det inte. Även de invandrarbarn som verkligen vill bli en del av Sverige drabbas.

Muslimer
Fredagsbönen klockan tolv har varit en stötesten med förhandlingar för att få muslimska elever att avstå moskén på skoltid.

– De tappar anseendet om de inte går. En gång kom det ner en äldre man i muslimska traditionella kläder och pratade med tjejerna. De skulle ha slöja på sig. Efter det hade de det.

Digital bötning
Ett nytt fenomen är digital bötning.

– Vi upptäckte det av en slump. Mycket försiggår när de spelar dataspel, någon oförrätt påtalas, typ “du trampade på min sko, nu får du ge mig 5000 kronor till nya skor.” Det betalas genom att köpa grejer till spelet eller kontant. Mörkertalet är enormt. Det är No habla som gäller, ingen vågar prata.

Trivs
Mikael trivs trots allt.

– Jag har lärt mig om mig själv, om ledarskap och att hantera situationer. Man är på Universeum och någon skriker Allahu akbar. Då får man vara en general och peka med hela handen.

Ärlighet och tydligt ledarskap är nyckelegenskaper.

– Jag har skapat mig en typ av karaktär, som har en kärna som är jag.

Lycklig
Mikael rör sig ofta ute i korridoren bland eleverna.

– Man måste visa att man faktiskt bryr sig och har en vilja till förståelse. När jag säger att jag ska skydda någon menar jag det verkligen.

Elever hör av sig till honom efter många år.

– Det gör mig lycklig. En av de trevligaste komplimangerna jag har fått är: “Fan du är ju mer blatte än vi”.

Polariserat
Vid Backabranden för 20 år sedan var första gången Mikael började förstå hur stor polariseringen har blivit i samhället.

– Invandrarna sa att det var nynazister som var skyldiga. Jag glömmer aldrig chocken när jag pratade med en pappa till ett av offren, som var bestört över att det var “en av de egna”. Det handlar om vi och dem. Fiender.

Haverera inom fem år
Han tror att den svenska skolan kommer att ha havererat inom fem år.

– Haveriet är egentligen redan här. På vissa skolor är det redan 60 procent nyanlända. Minst tio skolor i Göteborg borde stänga på grund av hot och misshandel. 

Viten är meningslöst då förlorar skolan bara resurser. Man borde tvångsförvalta skolan, menar han.

Han vill berätta för att väcka människor.

– Folk har ingen aning om hur det är i skolan idag. De tänker på sin egen skolgång och tror att det är ungefär så.

Konflikt
De sista fem åren har allt eskalerat till enorma proportioner. Invandrare kallar andra grupper för “smuts, importer, ta nästa bananbåt hem”. Mikael ser tre motsatsgrupper som är i ökande konflikt: Invandrare, nyanlända och svenskar.

Själv håller han ut.

– Jag vill lära eleverna att lyckas, säger han.

Läs även Den svenska skolan Del 1 ”Överallt demonstrerade de utländska killarna sin makt”

samt Dick Erixons ledare ”Haveriet i svenska skolan är bara början”