Enligt islams lagar, sharia, får en kvinna inte gå ut utan sin ”förmyndares” tillstånd. Kvinnor ska inte ”visa sina behag”, inte skratta högt, ja, inte uppträda på något sätt som kan ”fresta” män. I Sverige sker en anpassning till den kvinnosyn som finns i sharia. Det beror inte på att svenskar tycker om islam, utan på att invandrare med bakgrund i islamvärlden och en mentalitet präglad av sharia kommer till Sverige och påverkar vårt sätt att leva.

En ny, uppmärksammad gruppvåldtäkt i Malmö har väckt avsky och fruktan. Den 17-åriga flickan utsattes för tortyrliknande misshandel.

Vilka ligger bakom? Polisen vägrar gå ut med signalement, vilket i sig är ett slags signalement. För de flesta har numera lärt sig att inget signalement oftast betyder att gärningsmannen inte heter Kalle eller Pelle. För polisen verkar det vara viktigare att slippa kallas rasist av etablissemangsmedia än att göra sitt jobb: bekämpa brott.

En undersökning som publicerades under hösten visade att 95,6 procent av överfallsvåldtäkter begås av invandrare, alltså män som inte är födda i Sverige. Undersökningen, som gjordes av en engagerad medborgare, utgår från fällande domar mellan 2012 och 2017. Landsgrupper som enligt studien har högst sannolikhet att begå grov våldtäkt är i turordning algerier, afghaner, tunisier, marockaner och palestinier.

Vad ska kvinnor göra? Först gick polisen ut och sade att de ska undvika att gå ut. Sedan tog de tillbaka rådet. Men jag tror inte det spelar så stor roll vad polisen säger. När allt fler kvinnor faller offer för sexuellt våld sprider sig oron och man kommer att undvika att gå ut ensam, särskilt på natten och särskilt i ”mångkulturella” delar av staden.

Enligt islams lagar, sharia, får en kvinna inte gå ut utan sin ”förmyndares” tillstånd. Om hon är ogift är det fadern som bestämmer, om hon är gift så är det maken. Han kan alltså i praktiken förbjuda henne att gå ut. Förmyndaren kan förbjuda kvinnan att träffa dem han inte uppskattar, till och med hennes egna föräldrar. Om hon ska resa måste hon göra det i sällskap med en nära anhörig, manlig släkting.

Det är inte säkert att dessa lagar efterlevs i alla islamiska länder, och definitivt inte av alla som kallar sig muslimer, men de har i olika grad präglat kulturen i dessa samhällen. Profeten Muhammed jämförde i en av sina mer kända predikningar kvinnan med ”krigsfångar” och Omar ibn al-Khattab, en av Muhammeds trognaste lärjungar, och efterträdare som den islamiska statens ledare, sade ”Äktenskapet är slaveri, så var noggrann med vem du låter förslava din dotter”. Han menade alltså att man skulle välja man väl innan man gav bort sin dotter.

Dessa lagar och bud är inte som de medeltida svenska landskapslagarna, vilka kan vara ganska råa och stränga, något som man bara studerar på historielektionerna. Islam är en levande religion och sharia, som utgör en stor del av islam, tas på stort allvar.

Enligt traditionell sharia, islamisk lag, ska kvinnor och män hållas åtskilda. Kvinnor ska inte ”visa sina behag”, inte skratta högt, ja, inte uppträda på något sätt som kan ”fresta” män. En god hustru ska lyda sin man som är husets herre och mopsar hon upp sig har han rätt att aga henne.

Motsatsen till en anständig kvinna blir då sådana kvinnor som ”visar sina behag” och både skrattar och pratar med manliga vänner, kollegor och andra medmänniskor. Den oanständiga kvinnan rör sig fritt ute utan manlig övervakare. Motsatsen till en god hustru blir en hustru som vill leva jämställt med maken, ett förhållande där båda är myndiga och fattar beslut tillsammans.

Kvinnosynen i sharia finns alltså inte bara i gamla islamiska skrifter utan som förkunnas än idag i moskéer världen över, även i svenska. Det beror på att i moskéerna förkunnar man att Koranen innehåller tidlös ledning för hur livet ska levas och inte får ifrågasättas. Man förkunnar också att profeten Muhammed är varje muslims förebild och lärare.

Den genomsnittlige, moderne svensken har värderingar som skiljer sig diametralt från värderingarna i traditionell islam. Islam är den minst omtyckta religionen i Sverige. Ändå ser vi tecken på att Sverige blir mer likt islamvärlden. Det sker en anpassning till den kvinnosyn som finns i sharia. Det beror alltså inte på att svenskar tycker om islam. Det beror på att invandrare med bakgrund i islamvärlden och en mentalitet präglad av sharia kommer till Sverige och påverkar vårt sätt att leva.

För sjutton år sedan delade fyra Rinkebykillar med sig av sin syn på svenska tjejer. Reportaget, ”Det kan hända den snällaste kille”, publicerades i Dagens Nyheter den 11 februari 2000:

”Men det är inte lika fel att våldta en svensk tjej som att våldta en arabisk tjej”, säger Hamid. ”Den svenska tjejen får ju massor av hjälp efteråt, och hon har nog redan knullat. Men arabtjejen får problem med sin familj. För henne är det en stor skam att bli våldtagen. Det är viktigt att hon har kvar oskulden när hon gifter sig.”

”En tjej som går ut på kvällen utan någon kille som kan skydda henne får skylla sig själv”, fortsätter Hamid, ”särskilt om hon är full.”

Det är egentligen inte så stor skillnad mellan vad Rinkebykillarna säger till Dagens Nyheter och vad som sägs av vissa imamer i Sverige. I en föreläsning med rubriken ”Kvinnan i islam” säger imamen Muadh Zamzam att flickor måste täcka sig för att inte väcka männens lust. Och männen måste vakta på sina kvinnor.

“Inte vem som helst ska titta på våra kvinnor. Jag blir arg om jag ser att någon tittar på min fru. Jag vill inte att någon ska titta på min fru, på min mamma, min syster. Det är så muslimer ska vara.”

Så jämför imamen kvinnor med choklad. De som är insvepta i papper ska man ta, de som ligger utan förpackning tar flugorna.

Dessa imamer, även om de inte uppmanar till sextrakasserier och våldtäkter, underblåser föraktet för västerländska kvinnor.

Svenskar i Sverige riskerar att anpassa sitt beteende efter sharia, fast de inte tror på sharia. Vissa badhus undviks av kvinnor sedan de i stort sett har tagits över av unga män med en mentalitet präglad av sharia. Eller så går man inte dit utan en bror eller far som kan ”skydda” dem. För gängen tenderar att låta kvinnor med manligt sällskap vara i fred.

På samma sätt riskerar gruppvåldtäkterna där invandrarmän, ofta med islamisk bakgrund, förgriper sig på svenska kvinnor, att göra så att kvinnor inte vågar röra sig fritt. Svenska kvinnor kan känna sig tvungna gå ut mindre eller att ha med sig en manlig vän eller släkting. Så tvingas vi på ett levnadssätt efter hederskulturens och sharias normer.

En händelse: i augusti 2015 utsattes en svensk kvinna i Strängnäs för två överfallsvåldtäkter samma natt. Våldtäktsmännen var två asylsökande män från Syrien och Algeriet. En av dem spottade kvinnan i ansiktet och sa: ”I’m gonna fuck you, little Swedish girl”.

Tänk om grupper av svenska män hade våldtagit en invandrarkvinna – hur hade reaktionerna blivit då? Hade det inte blivit stora rubriker? Hade inte antirasisterna protesterat? Tänk dig sedan att dessa gruppvåldtäkter hade skett en gång i månaden, år efter år. Bristen på reaktion när svenska kvinnor våldtas, ofta med rasistiska förtecken, av grupper av invandrarmän, tyder på att svensken håller på att bli något av andra klassens medborgare i sitt eget land. En svensk, otrogen kvinna är mindre värd än en muslimsk, ”anständig” kvinna. Precis som det är i sharia.

På senare tid har sexövergrepp på festivaler fått en del uppmärksamhet. Det handlar i stort sett alltid om män med invandrarbakgrund som ger sig på svenska tjejer och kvinnor. Festivaler som bara etniska svenskar går på, som hårdrocksfestivalen Sweden Rock utanför Sölvesborg, har inte detta problem. Vad blir följden av alla dessa övergrepp? Jo, att svenska tjejer tvekar inför att gå på festivaler eller att de går dit med manliga beskyddare. De börjar alltså bete sig mer som kvinnorna i länder där sharia råder.

I stället för integration ser vi allt fler tecken på att Sverige blir mer likt länderna som många av invandrarna kommer ifrån, som Irak, Syrien, Somalia, Afghanistan. Orsaken att dessa länder ser ut som de gör är inte klimatet, utan kulturen som människor bär på, en kultur som är genomsyrad av traditionella, islamiska värderingar. Och de som kommer till Sverige bär i många fall på samma kultur. Ju fler som har denna kultur som kommer till Sverige, desto mer likt blir Sverige dessa länder. Enkel logik.

Tisdagen den 19 december anordnades en demonstration på Malmös gator under parollen ”Inga våldtäktsmän på våra gator”. Demonstrationer kommer inte att ha någon effekt. I stället är det invandrings- och integrationspolitiken som bör ses över. Vi hjälper fler flyktingar för mindre pengar i närområdet. Man skulle också kunna hjälpa invandrare att etablera sig i sina hemländer.

SCB Statistikdatab