PUBLIC SERVICE. I fredags kapades Mix megapol och IS rekryteringslåt spelade i en halvtimme. Under måndagen tog P3 upp händelsen och spelade upp delar av låten under förtjusta tillrop om hur bra den är. – Superhärlig rent musikaliskt.
– Vidrigt budskap, vidrig terrororganisation, tillägger programledarna mellan fnissen.
I fredags spelades rekryteringslåten For the sake of Allah i 30 minuter efter att radiostationen Mix Megapol i Malmö hade kapats. Det fick gårdagens Tankesmedjan, “en humor- och satirpodd om nyheter”, att diskutera ”supersvängig musik med superdåliga budskap (cirka 34 minuter in). På bästa sändningstid i public service kanal P3 under måndagen, mellan 16 och 17.00, sändes vad som kan uppfattas som reklam för terrororganisationen IS. Två gånger spelade programledarna utdrag av låten samtidigt som de pratade om hur bra den var.
– Vi vet att ni är onda…men ni behöver väl inte också göra en himla bra reklamlåt.”
– Är den catchy?
– Den står för så fruktansvärda värderingar…men den ÄR ju så svängig.”
– Asså! lyssna på det här. (sätter på låten)
– Det är så häftigt hur de pratsjunger. Man bara väntar på droppet. (glada ljud och uppmuntrande digganden)
Snyggt språk
– Originalspråket är mycket snyggare. Och då behöver man inte bry sig så mycket om budskapet. Det är snyggare språk också. Det låter coolt, tycker en.
– Den är superhärlig rent musikaliskt, säger en och att hon blev avundsjuk när hon hörde att den spelats upp i radio. För man måste söka på den i hemlighet. Det är inte accepterat att lägga till den på fester med mera.
Förminskar kvinnor
Sedan blir de lite arga för låten förminskar kvinnor. De spelar ett utdrag ur låten igen:
– Lyssna här…de ska marchera till paradiset där oskulderna väntar.
Slutsatsen var att det handlar bara om att få ligga.
– Exakt som hiphop!
Först på spellista
Men att låten förminskar kvinnor tycker programledarna inte är bra. En av dem har lagt låten som etta på sin playlist ”horor hela bunten”, bra musik men där alla kvinnor ses som objekt. Tillsammans med Eminen, Kanye West och andra. På första plats på hennes lista ligger nu rekryteringslåten för ”tyvärr är den så himla svängig”.
Sveriges radio gör på detta vis reklam för en terrororganisations rekryteringslåt, när vi i Sverige dessutom har mängder av unga muslimer i olika grad av benägenhet att radikaliseras. Kan det vara ett lämpligt uppdrag för public service att med skattepengar lättsamt legitimera en terrororganisations låt som vänder sig till unga med syfte att radikalisera?
Samtiden har sökt programchefen på P3, Danina Mahmutovic. På lyssnarservice uppger man att flera missnöjda har ringt in.