I dag ska statsministern till slut bryta tystnaden om säkerhetsskandalen vid Transportstyrelsen på en pressträff. I det skriftliga meddelandet till TT medgav Löfven att det hela är ”ett haveri”, men hur kommer han att agera?

4)
Det minst troliga är att Stefan Löfven i detta läge väljer att göra det enda rätta: avgå och uppmana talmannen att föreslå ny statsminister.

3)
Mer troligt är att han meddelar att Anna Johansson (S) avgår som infrastrukturminister. Med en snabb avgång av närmast ansvarig minister kan Löfven hoppas att kritiken ska rinna ut i sanden. För att öka chanserna för detta scenario behöver han kunna göra en fyllig och heltäckande beskrivning av vad som hänt, utan att bagatellisera och förminska skandalen som inträffat under hans ledning.

Om han dessutom presenterar en trovärdig åtgärdslista om hur de allvarliga skador som uppstått för rikets säkerhet ska kunna återställas och minimeras, kan han vinna över åtminstone regeringens normalt lojala aktörerna.

Med en fullständig avbön och vädja om fokus på att rätta till problemen, snarare än att bråka om det som hänt, skulle han kunna sikta på att vända diskussionen och minska kritiken mot regeringens inkompetens.

2)
Utöver att meddela att Anna Johansson avgår skulle Stefan Löfven kunna meddela att också inrikesminister Anders Ygeman avgår. Han är ansvarig för inrikes säkerhetsfrågor och har uppenbarligen känt till Säpos kritik i 1,5 år utan att ingripa på politisk nivå. Det skulle ytterligare stärka bilden av att regeringen tar situationen på största allvar, och försöka få debatten att handla om framtid snarare än vad som skett.

1)
Enklast vore för statsministern att inte låta någon minister ta ansvar för haveriet. Han kan skylla på systembrister och personer på lägre nivå. Och sedan försöka fokusera på vad som ska hända framöver, hur situationen ska redas ut.

Men att välja enklaste vägen vore förmodligen det minst effektiva valet, om han inte istället kan bevisa att rapporteringen hittills har varit kraftigt överdriven. Om IBM och andra kan göra troligt att risken för läckage – som varit (och fortsatt är?) ett faktum – inte inneburit att uppgifter faktiskt olovligen har kopierats och skickats till främmande makt.

Om Löfven kör alternativ 1 ovan kommer frågorna att bli allt intensivare kring regeringens bristfälliga agerande. Av polisförhör med förre styrelseordförande i Transportstyrelsen utförda av Säpo framgår att regeringen pressade på om IT-förändringarna för att spara pengar. Han nämner finansminister Magdalena Andersson, som alltså figurerar i polisens förhör och förundersökning. Hon kommer att dras in i skandalen om inte Löfven visar att han förstår allvaret i det som hänt. Då får vi räkna med att säkerhetshaveriet kommer att bli en lång följetong i svensk politik.

Då kan också allianspartierna tvingas visa att talet om misstroendeförklaring inte bara var prat, utan att man går till handling.