TERRORFINANSIERING. Många svenska företag använder Googles annonsnätverk i sin marknadsföring. Men bristande kontroll över annonsernas exponering gör att jihadister kan annonsera för att finansiera terrorverksamhet. ”Snart ödeläggs en vänskap”, lyder en annonstext som får en helt annan innebörd när den visas på jihadistsajten.

Den tidigare Göteborgaren och jihadisten Michael Skråmo använder annonsintäkter på en sajt där han ger sitt stöd för Islamiska Staten. Till sin hjälp har han Googles annonsnätverk där många svenska företag väljer att marknadsföra sina produkter. Men bristande kontroll över annonsernas exponering möjliggör finansiering av olaglig verksamhet.

Annons på jihadistsajt

Företaget Storytel.se hamnade oönskat på jihadistsajten. Det var inte vad de hade tänkt sig.

När Samtiden besöker sidan visas en annons från företaget Storytel.se som tillhandahåller ljudböcker i mobiltelefonen. Annonsen med texten ”Snart ödeläggs en vänskap”, får en helt annan betydelse i sammanhanget. Storytel är dock ovetandes om att deras annonser visas på detta sätt.

– Det här är baksidan av att ingå i stora annonsnätverk, olyckligtvis hamnar vi precis som många andra stora företag ibland på den här typen av sajter vilket förstås är helt emot vår avsikt, säger Tiina Nevala, PR-ansvarig på Storytel.

– Det är ju absolut inte ett sammanhang där vi vill synas.

Nu ska företaget försöka plocka bort annonsen från sidan.

– Vi kommer att undersöka om annonsen går att blockera och göra det om möjligt, säger hon.

Samtiden har sökt Google Sverige för en kommentar.