Ikea anlitar öststatsföretag för 30 kronor timmen till sina transporter, avslöjar nu BBC. Thomas Morell, till vardags sakkunnig på Svenskt Åkeriföretag, slog larm redan förra året om hur cabotagetrafiken missbrukades av storföretag som bland annat Ikea.
– Tyvärr kan inget av de stora företagen i Sverige kan skryta med att man inte anlitar den här typen av transporter.
I granskningen slår BBC (länk) fast att chaufförer från främst öststaterna utnyttjas av transportfirmor som sedan anlitas av IKEA skriver DN (15/3). De kan tjäna så lite som 30 kronor i timmen och bor i månader i bilarna. Ikea säger att man beklagar det förarna berättar, men att man ställer strikta krav på underleverantörer angående löner och arbetsförhållanden, och genomför kontroller. Fackförbundet FNV menar dock att Ikea måste känna till förhållandena.
Men detta för med sig mycket annat än underbetalda chaufförer. De utländska transportföretagen kompenserar genom att även köra annat, olagligt gods åt kriminella. Thomas Morell arbetar till vardags som sakkunnig på Sveriges Åkeriföretag och är väl insatt i den svenska åkerinäringens villkor. Nu har han även börjat engagera sig i politiken på nytt.
– Vi ser hur seriösa åkeriföretag slås ut av den olagliga transportverksamheten och ingen i den politiska ledningen tycks förstå allvaret i det som sker.
Handel med kvinnor
Thomas Morell hävdar att stora delar av logistiksystemet har byggts upp av kriminella genom otillåten cabotageverksamhet och olagliga transporter som inte kontrolleras.
– De kan riskfritt smuggla vapen, knark och även bedriva människohandel.
De underbetalda transportföretagen eller förarna kompenserar genom att även köra annat, olagligt gods åt kriminella. Förare säljer sprit till minderåriga för att på det sättet få in pengar till sitt egna uppehälle eftersom lönen inte på långa vägar räcker till.
– Ikea och andra svenska företag som anlitar dem sponsrar därmed deras kriminella verksamhet, säger han.
Säljer kvinnor
Kriminella har alltså tagit kontrollen över en stor del av transportsektorn och utnyttjar det till att föra sina varor in och ut över gränsen, enligt Morell.
– I Göteborg fanns exempelvis en rumänsk liga som sålde kvinnor. Jag har fått veta att det pågår även i Skövde på en adress där dessa fordon vanligtvis står uppställda.
Hur vet du det?
– Jag har ett ögonvittne som bevittnat det hela. Affären var klar och uppgjort, saknades bara att leverera “varan”. Den här verksamheten blir också en följd av de kriminellas fria rörlighet.
Olagliga fordon
De utländska fordonen är inte spårbara i de register som polisen har och många fordon och förare har dessutom falska handlingar.
– Den olagliga yrkestrafiken flyger fullständigt under radarn. Polisen kan inte göra en slagning. Det är bara en slump om någon åker fast. Det har öppnat upp en motorväg för de kriminella, som kan utföra sina interna transporter utan att det sker någon som helst kontroll.
Trafikpoliser decimerats
Trafikpolisens kraftiga decimering har bidragit till detta, enligt Morell, mångårig debattör som själv arbetat tolv år som bilinspektör hos trafikpolisen.
– Vanliga ordningspoliser kan inte utföra dessa kontroller för det krävs kunskap om de avancerade regler som den yrkesmässiga trafiken lyder under.
Detta får tre förlorare, svenska åkeriers marknad dumpas, svenska förare förlorar jobbet och staten förlorar skatteintäkter.
Kriminalitet släpps fri
Men allvarligaste enligt Thomas Morell är kriminaliteten som växer i spåren av detta.
– Det är fullständigt fritt och utan risk att begå kriminella handlingar i Sverige idag och de allt vanligare skjutningarna är det yttersta beviset på detta.
Bilarna har med sig smuggelgods in och stöldgods ut ur landet, och ingen kontroll finns.
Körs upp på trailer
Thomas Morell berättar om ett vanligt tillvägagångssätt vid inbrott, som han har fått reda på genom polisen.
– När ligor begår inbrott bär de med sig stöldgodset till en centralt placerad minibuss. Denna körs sedan upp på en trailer och ut ur landet. Ingen stoppar trailern och polisens eventuella signalement på både personer och minibuss blir därmed meningslös.
Skjuts överallt
Thomas Morell är också allmänt oroad över utvecklingen i landet, med skjutningar och våldsbrott.
– Automatvapen och handgranater väller in över gränserna. Det skjuts överallt i Sverige idag, även i en liten ort som Falköping häromveckan, säger han.
Han vill se mer polisiära resurser.
– Löfven och Ygeman är fullständigt paralyserade. Man måste få folk att reagera och ställa krav på politikerna, det här duger helt enkelt inte längre.