EXTREMISM. Rädda Barnen tar över ansvaret för Mona Sahlins stödtelefon mot extremism, som byter namn till Orostelefonen. Då Röda Korset inte ville driva den vidare ska nu Rädda Barnen se om de lyckas bättre. Uppdraget har getts av den nya Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism.
Stödtelefonen öppnade i november 2015. Mona Sahlin (S) som då var regeringens nationella samordnare mot våldsbejakande extremism, gav Röda Korset i uppdrag att driva stödtelefonen. Tanken var att den skulle fånga upp personer som riskerar att radikaliseras. Det kan inte kallas annat än en flopp och blev till ett stående skämt om hur ineffektiv Sveriges terrorbekämpning var.
Stödtelefonen, det mest konkreta som Mona Sahlin åstadkom under sin tid som samordnare, har fått en mängd kritik. Fram till sista augusti 2016 hade bara drygt 260 samtal tagits emot, varav bara en fjärdedel kom från målgruppen oroliga anhöriga. En fjärdedel kom från vård, skola och omsorg och resterande samtal från andra intresserade berörda personer som inte kan kategoriseras, visar bland annat en granskning av SvD (länk).
Få samtal har också förmedlats till kommunerna. ”Svaret från Stockholm, Göteborg, Malmö och Borlänge: Inte en enda gång. Endast Örebro har fått ”ett fåtal” samtal via stödlinjen. Det rör sig om färre än fyra.”
Samtidigt har flera av kommunerna blivit kontaktade direkt av oroliga anhöriga. Stadsdelen Angered i Göteborg, som haft omfattande problem med våldsbejakande islamism, fick under förra året in ett 40-tal samtal.
Telefonsvarare
Det har också funnits tekniska problem samt kritik mot att telefonen endast var bemannad vissa tider och att de som ringde möttes av en telefonsvarare
Experter på islamistisk terror har kritiserat hela Mona Sahlins upplägg med att klumpa ihop all våldsbejakande extremism (vänsterextrem, högerextrem och islamistisk) och hantera dem utifrån samma premisser.
Missat i kommunikationen
Självkritik finns på samordnarkontoret, som idag har Anna Carlstedt som ny samordnare. Medarbetaren Daniel Norlander säger:
– Vi har missat i kommunikationen. Framförallt behöver vi komma ut bättre i den gruppen som har behov av det här stödet.
Mer resurser
Återstår nu att se om Rädda Barnen lyckas bättre.
Vad blir skillnaden konkret från Röda Korsets regi?
– Vi kommer att se till att alla samtal hanteras på ett bra sätt. Vi har fått mer resurser till att ge stöd till de som tar emot samtalen för att de ska kunna lotsa vidare dit där det finns stöd ute i samhället, ute i kommunerna, säger pressavdelningens Jakob Andersson.
För att de ska klara detta har de fått bättre utbildning, tillägger han.
Rädda Barnen uppger också att man tror att organisationens erfarenhet av att arbeta med unga som befinner sig i riskmiljöer gör att de kan nå ut till dem som behöver stöd. Det finns även en verksamhetsledning som kan gå in och ge stöd till samtalsstödjarna. Projektet kommer att utvärderas och anpassas, uppger Rädda Barnen.
Läs mer:
https://dn.se/nyheter/sverige/prestigeprojektet-som-slutade-i-fiasko
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6510569