En busschaufför i kollektivtrafiken Dalarna är avstängd från jobbet. Orsaken är att han delat artiklar från en invandringskritisk alternativmediesajt på Facebook. ”Vi ser en risk att resenärer inte blir bemötta likvärdigt och gör nu en utredning”, säger Tiina Ohlsson, regiondirektör, Region Dalarna, till Dalarnas Tidningar.

På vilket sätt blir resenärerna inte likvärdigt bemötta? undrar jag. Släpper han av dem före eller efter hållplatsen? Får vissa betala högre pris? Det framgår inte. Busschauffören är avstängd medan utredning pågår. ”Det handlar om vad som ligger bakom och om det har fått följder för resenärer”, säger förklarar Ohlsson. Hon betonar vidare att det i avtal med bussbolagen står att alla resenärer oavsett kön, religion eller sexuell läggning ska behandlas likvärdigt. Men vad har detta med Facebook att göra? Ingenting, så vitt jag kan se.

Dalatrafiks vd Conny Strand medger att han inte har några uppgifter om att passagerare med utländsk bakgrund ska ha råkat ut för något under färder med chauffören, men han är ändå orolig för att en ”främlingsfientlig stämning” ska uppstå på bussen.
Både Tiina Ohlsson och Conny Strand behöver ta ett djupt andetag och fundera en gång till. Vad håller de på med? Ska man inte få köra buss för att man har fel så kallad ”värdegrund”? Det viktiga måste väl vara om man sköter sitt jobb eller inte.
Dessutom vet vi inte så mycket om chaufförens ”värdegrund”. Artiklarna han delat behöver inte ha innehållit någon rasism eller främlingsfientlighet överhuvudtaget. Det är som bekant inte alltid absolut klart definierat vad som menas med främlingsfientlighet. Vilka är det som ska utreda detta åt Dalatrafik? Har chauffören möjlighet att försvara sig?

Och varför är det bara gammelsvenskars ”värdegrund” som ska övervakas? Jag känner till både organiserade islamister och mycket konservativa muslimer som kör buss i Uppsala. De anser absolut inte att muslimer och icke-muslimer ska behandlas likvärdigt. För att inte tala om män och kvinnor. Och jag vet att chaufförer av den sorten finns på andra orter också, säkert i Dalarna.
Det blir inte rättvist om bara vissa grupper ska övervakas men inte andra. Då behandlar man inte alla chaufförer likvärdigt. Därför, om Dalatrafik vill vara konsekventa, ska de anställa folk som kan arabiska, kurdiska, somaliska och några språk till som sitter och följer vad deras chaufförer med utländsk bakgrund skriver på sociala medier.

Förutom islamistisk propaganda kan de då kanske även hitta en del främlingsfientlighet mot riktad gammelsvenskar. Kanske till och med ett och annat hånfullt skämt om svenskar. Vem vet, det kan någon gång leda till att det uppstår dålig stämning på bussen. Icke-muslimer skulle kunna känna obehag av att resa med någon som på Facebook sprider förakt mot ”otrogna”.
Dessa busschaufförer bör då i konsekvensens namn stängas av. Gör man inte det har man gjort sig skyldig till exakt det som man är orolig för att den avstängde busschauffören gör: behandlar folk olika på grund av religion och etnicitet.

”Jo, men även om islamistiska chaufförer skulle sprida hat på arabiska, så vet inte resenärerna någonting om det”, kan Dalatrafik invända. Det som skrivs på arabiska och andra främmande språk har ingen betydelse. Där har de fel. Det kan finnas arabisktalande passagerare som läser vad chauffören skriver. Tänk om en sunnimuslimsk chaufför skriver hatiskt om shiamuslimer på Facebook? Hur ska då shiamuslimer kunna åka med honom?

Eftersom vi har mångkultur så har vi också mångrasism, vilket ofta glöms bort. Tidigare hade vi mest gammelsvenskarnas rasism mot utlänningarna att bekymra oss över. Nu har vi även de olika etniska gruppernas rasism mot varandra. I det mångkulturella samhället har vi minst lika många rasismer som kulturer. Här har inte den antirasistiska rörelsen hängt med. Den har väldigt dålig koll på rasism som uttrycks på andra språk än svenska. Kanske skulle man kunna säga att den svenska antirasismen är etnocentrisk?

Det kommer att krävas omfattande utredningar för att kunna övervaka alla busschaufförers ”värdegrund”, både de som skriver på svenska och de som skriver på andra språk. Man behöver ha bra översättare, ja, men också folk som kan något om religion, kultur och politik i chaufförernas ursprungsländer. Därför rekommenderar jag Dalatrafik att sluta upp med sitt tramsande och återinsätta chauffören på sin post.

NOT: När ni läser detta är busschauffören tillbaka i tjänst. ”Det viktiga är hur man uppträder som bussförare. I det här fallet finns inget som tyder på att föraren uppträtt otillbörlig mot resenärer eller arbetskamrater”, säger Conny Strand till Dalarnas Tidningar. Förnuftet segrade alltså.

Mohammed Omar