2   +   7   =  

Allt fler kvinnor utsätts för sexuella trakasserier på offentliga platser i London. Det måste stoppas anser Jeremy Corbyn, favorit till posten som ny brittisk Labourledare, och föreslår särskilda vagnar för kvinnor i tunnelbana och på tåg.

Kvinnor utsätts i allt högre grad för sexuella övergrepp i tunnelbanan och på tågen i London. Jämfört med fjolåret – som då slog rekord – har antalet sexuella kränkningar ökat med över 32 procent.
En tidigare undersökning som YouGov har genomfört på uppdrag av koalitionen Stoppa Våldet mot Kvinnor – End Violence Against Women Coalition – visar att 43 procent av de tillfrågade kvinnorna i åldrarna 18-34 år och med bostadsadress i den brittiska huvudstaden har upplevt någon form av sexuella trakasserier på allmän plats. Det har rört sig om allt från busvisslingar med sexuella undertoner till tafsande och rena överfall.

Att kvinnor inte kan åka tåg eller t-bana utan att behöva riskera att bli föremål för ”oönskad sexuell uppmärksamhet” är ett stort och allvarligt problem och vänsterpolitikern Jeremy Corbyn som – till det politiska etablissemangets fasa – har seglat upp som den hetaste kandidaten till att ta över ledningen för Labour efter Ed Miliband anser att det är hög tid att kvinnor ska få egna vagnar efter klockan 22, skriver The Independent.

Dessutom kräver han att det upprättas en särskild dygnet-runt-öppen jourtelefon till polisen som uteslutande ska ta emot anmälningar om sextrakasserier. Han uppmanar också fullmäktigeförsamlingarna att inrätta särskilda tjänster för kvinnors säkerhet.
Enligt The Independent finns det redan ett antal länder, bland andra Japan, Indien och Ryssland, som har vagnar reserverade för kvinnor och transportminister Claire Perry har tidigare antytt att detta är något som den brittiska regeringen inte ställer sig avvisande till.

Som ett led i kampen mot gatusexism och för att öka medvetandet om vilka konsekvenser sexuella trakasserier får, vill Jeremy Corbyn också se en reklamkampanj som ska köras i offentlig transport, på tv och i biografer.
− Det är helt enkelt oacceptabelt att många kvinnor och flickor måste anpassa det dagliga livet för att kunna undvika att bli trakasserade på gatan, på tunnelbanan och andra offentliga platser – från parker till inköpscenter. Detta kan bland annat innebära längre resväg till jobbet, självpålagda utegångsförbud eller undvikande av särskilda kommunikationsmedel, säger han.

Labour-politikerns förslag får både ris och ros.
Eileen Best från Unison, en av Storbritanniens största fackförbund som dessutom vill se Corbyn som ny partiledare, är mycket positiv:
− Jeremy Corbyns åtgärder för att tackla gatutrakasserierna liksom sexismens underliggande orsaker är mycket välkomna, säger hon.
Men från annat håll, bland annat kvinnoorganisationer, höjs kritiska röster. Laura Bates, som har grundat projektet Vardagssexism – Everyday Sexism Project – tror inte alls att särskilda kvinnovagnar är lösningen:
− Jag menar att det är ett steg tillbaka. Det verkar bekräfta att problemet är olösligt, att män alltid kommer att trakassera kvinnor och allt vi kan göra är att försöka tygla dem, säger hon.