Rutten är inte den vanligaste och transportmedlet tämligen okonventionellt. Men 133 asylsökande har hittills i år tagit sig över till Norge från Ryssland – på cykel. Att korsa gränsen till fots är nämligen inte tillåtet.
Storskog gränspost. Längre österut än så kan man inte komma i Norge, för sedan tar det stora grannlandet Ryssland vid. Just Ryssland är väl inte det land som migranter i allmänhet drömmer om, men desto större dragningskraft har Norge, som förvisso inte är EU-medlem, men väl del av Schengensamarbetet.
Till skillnad från de tusentals och åter tusentals migranter som tar sig in i EU söderifrån – försök som i flera fall har slutat med tragedier – har de människor som kommer från motsatt håll en lätt och avgjort mindre farofylld resa.
Storskog gränspost är det enda kontrollen som finns vid den norsk-ryska gränsen och för att passera den behöver migranten bara skaffa sig en cykel och sedan trampa den korta vägen till Norge. Att promenera går däremot inte an. Det förbjuder ett avtal länderna emellan.
Gøran Stenseth, som är näst högste chef vid gränsposten, förklarar för lokaltidningen Sør-Varanger att en cyklist räknas som ”körande” – och som sådan går det bra att med pedalkraft ta sig in i Norge, skriver nyhetsbyråerna NTB och Ritzau.
Att cykelturister korsar gränsen är inget nytt vid Storskog gränspost, men på senare tid har också en och annan cyklande asylsökande dykt upp. Det handlar inte om några stora mängder, men enligt Gøran Stenseth har man i år i alla fall räknat till 133 personer – hittills.
Administrativt center i Finnmarken, där Sør-Varanger, därmed också Storskog gränspost ligger, är Kirkenes och där finns Hans Møllebakken som basar för polisstationen i staden. Han vet att berätta att de flesta asylsökande som tar den ryska vägen till Norge är syrier som har varit i Ryssland en längre eller kortare tid.
Hans Møllebakken har dock nu sett sig föranledd att varna folk i trakten för att ta upp liftare utan giltiga resedokument. En sådan ”vänlighet” kan bli dyrköpt, nämligen.
− Vi har gått igenom reglerna på området och kommit fram till att vi från och med nu kommer att åtala chaufförer som tar asylsökare över gränsen, säger han, och tillägger att man så sent som för bara ett par dager sedan grep en sådan förare och att polisen nu arbetar på fallet.
− Det kan vara folk som tjänar pengar på transporten och då är det tal om människosmuggling. Straffet är böter eller fängelse upp till tre år men om syftet är profit blir det sex år, säger han till tidningen.