Kaotiska scener utspelar sig i franska Calais. En vild strejk på tisdagen stoppade all trafik över Engelska kanalen. Hundratals illegala invandrare utnyttjar situationen och försöker, inte sällan under hot, bryta sig in i de köande lastbilarna för att kunna ta sig över till Storbritannien.

Det var nyheten om att MyFerryLink ska säljas till danska DFDS – med bantad personalstyrka som följd – som fick franska hamnarbetare att på tisdagen gå ut i en vild strejk som tog sig våldsamma uttryck; bland annat fick tågförbindelsen Eurostar ställas in helt efter att arbetarna hade blockerat järnväg och tillfartsvägar till både tunnel och färjor med brinnande bildäck.
Bilköerna på den franska sidan blev enorma vilket fick hundratals illegala invandrare att vädra morgonluft. I och omkring den franska hamnstaden har uppskattningsvis 3 000 invandrare slagit sig ner i väntan på en chans att ta sig över till England − många av dem tros för övrig ha smugglats i båtar över Medelhavet uppger BBC. Från Italien har de sedan lyckats ta sig genom Frankrike och upp till den norra kusten, där målet för deras drömmar, Storbritannien, hägrar i princip endast ett stenkast bort.
I de trafikstockningar som uppstod försökte de bryta sig in i lastbilarna och kravallpolisen, som hade tillkallats på grund av de rasande hamnarbetarnas protester, fick ännu en arbetsuppgift: att hindra migranterna från att ta sig in i bilarna.

Strejken varade i och för sig bara en dag, och på onsdagen rapporteras att all trafik över kanalen flyter i stort sett normalt, om än med förseningar och överfyllda tåg, men många lastbilar väntar ännu på sin tur att komma över kanalen och problemen med invandrarna och deras försök att illegalt ta sig över till Dover har fortsatt.
Och i den kampen drar de sig inte för att ta till hårda medel. Brittiska förtvivlade och rädda chaufförer vittnar om hur de varje dag plågas av hotfulla invandrare som vill korsa kanalen.
− Vi måste få hjälp. De är aggressiva. De stänger dörrarna så att vi inte kan se vad som händer. De försöker ta sig in i våra bilar och de stjäl vårt gods, säger en chaufför till The Independent samtidigt som hon berättar att hon har sökt igenom varenda millimeter av fordonet för att upptäcka eventuella fripassagerare.
En annan chaufför säger att några av invandrarna är beväpnade med knivar och att ”de inte är rädda för att använda dem”.

Det brittiska utrikesdepartementet har uppmanat alla bilförare i och omkring Calais att se till att hålla fordonen låsta, inte bara när de står stilla utan också när de rullar sakta framåt eftersom invandrarna inte tvekar att hoppa på i farten. Långtradarchaufförerna har dessutom fått rådet att inte stanna sina fordon närmare än 10 kilometer från staden, att se till att de alltid är tillsammans med andra chaufförer och att säkra dörrarna med hänglås.
När trafiken nu så smått börjar återgå till det normala kommer samtliga fordon att kontrolleras extra i sökandet efter illegala invandrare.

Det som nu har hänt i Calais och vem som bär ansvaret har lett till spänningar länderna emellan. Lokala politiker i den franska hamnstaden anklagar den brittiska regeringen som de anser inte ställer upp tillräckligt för att hjälpa dem att tackla denna kris.
Philippe Mignonet, biträdande borgmästare i Calais har låtit BBC  förstå att ”fransmännen har fått nog” och att Storbritannien måste ta sitt ansvar.
− Ni är på en ö och kan inte inse att det är ert problem att ta itu med er säkerhet. Jag beklagar över att jag måste säga det – men det är er säkerhet, säger han.
Den brittiske premiärministern David Cameron – som beskriver kaoset i Calais som ”fullständigt oacceptabelt” där strejken har spelat en nyckelroll, håller dock inte med om att hans regering skulle vara passiv och betonar att de brittiska myndigheterna har ett nära samarbete med de franska. Men samtidigt slår han fast att mycket mer måste göras för att komma till rätta med detta växande problem. Bland annat handlar det om att säkerställa migranternas identitet med bättre dokumentation och fingeravtryck.

− Men ärligt talat – mycket av detta måste ske i Italien där de landar snarare än i Frankrike. De tre saker vi måste göra är att trappa upp säkerheten i Calais genom att arbeta tillsammans med fransmännen. Vi har redan investerat 12 miljoner pund och ställer gärna upp med mer om så är nödvändigt och vi måste arbeta tillsammans med våra europeiska partner för att sätta stopp för källan till problemet och bryta kopplingen mellan att komma i en båt till Europa. Sist men inte minst måste vi göra mer för att se till att det blir mindre enkelt för illegala invandrare att komma till Storbritannien och jobba. Och det är precis det som vårt lagförslag om invandring handlar, säger han som svar på en fråga i Underhuset.

Enligt det brittiska inrikesdepartementet har man hittills i år kunnat stoppa omkring 19 000 försök till illegal invandring via Engelska kanalen och det är dubbelt så många som motsvarande period i fjol. Och tillströmningen av flyktingar till Calais fortsätter i oförminskad takt. Hjälparbetare räknar med att ytterligare 2 000 från Eritrea, Syrien och Afghanistan kan komma inom bara de närmaste månaderna.